Wprowadzenie do badań logopedycznych 1.S3.LJPO.51
Kurs z metod badań logopedycznych obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu metodologii; wykorzystania owej wiedzy na użytek badań prowadzonych na gruncie logopedii.
Zakres tematów:
• Przedmiot badań
• Procedura badawcza
• Cel badań
• Hipotezy badawcze
• Metody i techniki
• Narzędzia i środki
• Analiza i weryfikacja wyników badań
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. zna podstawowe zagadnienia dotyczące metodologii badań prowadzonych na gruncie nauk humanistycznych (k_W02; L_W04);
2. posiada szczegółową wiedzę na temat wykorzystania metodologii badań psychologicznych, pedagogicznych w badaniach logopedycznych(k_W01; L_W04);
Umiejętności: student potrafi
3. zaprojektować badania naukowe wiążące się z problematyką logopedyczną - (k_U01; L_U03);
4. potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę i syntezę danych, stosować standardy naukowe, zgodne z metodologią nauk humanistycznych i biologicznych(k_U01)
5. potrafi brać udział w debacie, prezentować i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym komunikacji oraz sprawności językowej i dyskutować o nich (k_U07)
6. planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole (k_U09)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7. dokształcania się i samodoskonalenia, dokonywania samooceny własnych kompetencji (L_K05; L_K06);
8. . zaangażowania na rzecz społeczeństwa, jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w różnych gremiach naukowych i instytucjach społecznych działających na rzecz rozwoju i propagowania wiedzy z zakresu logopedii ( L_K06).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
ćwiczenia praktyczne / praca pisemna z metodologii badań
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca pisemna (efekty 1-6);
Zadania cząstkowe: aktywny udział w dyskusji, obecność na zajęciach (efekty 1-8).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy pisemnej (60%).
Literatura
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, wyd. UO, wyd. II, Opole 2003.
Pilch, T. Bauman, T: Zasady badań pedagogicznych – Strategie ilościowe i jakościowe; Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Kwieciński Z., Świderski B., Pedagogika- podręcznik akademicki, PWN,
Warszawa 2003, T.1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: