Podstawy psycholingwistyki rozwojowej 1.S3.LJPO.6
Zakres tematów:
Ontogeneza języka: biologiczne, psychologiczne i kulturowe uwarunkowania rozwoju mowy dziecka. Teoria Bernsteina.
Teorie przyswajania języka przez dzieci – mechanizmy rozwoju językowego.
Metody badania rozwoju języka małego dziecka.
Akwizycja języka przez małe dziecko. Fazy rozwoju języka.
Przyswajanie poszczególnych składników: dźwięki mowy i początki fonologii.
Przyswajanie poszczególnych składników: rozwój słownika dziecka,
Przyswajanie poszczególnych składników rozwój systemu syntaktycznego.
Przyswajanie poszczególnych składników: rozwój wiedzy pragmatycznej dziecka jako uczestnika konwersacji.
Dwujęzyczność.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1) podstawowe pojęcia z psycholingwistyki rozwojowej (k_W02);
2) proces akwizycji języka przez małe dziecko (k_W01);
3) mechanizmy rozwoju językowego (k_W01);
4) wybrane metody badania rozwoju mowy małego dziecka (k_W01).
Umiejętności: student potrafi
5) stosować wiedzę językoznawczą i logopedyczną w celu formułowania i rozwiązywania problemów badawczych związanych z rozwojem mowy (k_U01);
6) komunikować się za pomocą specjalistycznej terminologii językoznawczej (w tym logopedycznej) (k_U04);
7) brać udział w dyskusji – przedstawiać i oceniać projekt badawczy (k_U07);
8) planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole w celach wymiany doświadczeń (k_U09).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
9) krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej (w tym logopedycznej) oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; samodzielnego pogłębiania wiedzy (k_K01).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Aktywny udział w zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8)
Projekt i jego prezentacja (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,9)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen z:
a) aktywnego udziału w zajęciach (20%);
b) projekt i jego prezentacja (80%).
Literatura
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Berko Gleason J., Ratner N. (red.), (2005), Psycholingwistyka, Gdańsk.
Bokus B., Shugar G.W. (red.), (2007), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk.
Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa : prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice.
Gałkowski T., Jastrzębowska G. (2003), Logopedia. Pytania i odpowiedzi – podręcznik akademicki, Opole.
Kurcz I., (2005), Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Grabias S., (1997), Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Kurcz I., Okuniewska H. (red.), 2011, Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: