Gramatyka kontrastywna 1.S3.LJPO.65
1. Ogólne aspekty językoznawstwa kontrastywnego (przedmiot, cele, metody, miejsce wśród innych dyscyplin językoznawczych, krótka historia przednaukowego i naukowego porównywania języków).
2. Najważniejsze zagadnienia językoznawstwa typologicznego (cechy typologiczne języków, uniwersalia językowe).
3. Fonetyka i fonologia kontrastywna (ilościowe i jakościowe właściwości systemów fonologicznych różnych języków, aspekty porównywania samogłosek i spółgłosek oraz środków suprasegmentalnych – akcent i intonacji).
4. Systemy morfologiczne języków i kategorie gramatyczne (rodzaju, liczby, przypadka i in.) w aspekcie porównawczym.
5. Słowotwórstwo w aspekcie kontrastywnym.
6. Składniowe modele różnych języków (różnice i podobieństwa w budowie zdań, szyku wyrazów w zdaniu, wyrażania zaprzeczenia, pasywności i in.).
7. Fakultatywnie – wybrane aspekty leksykologii i frazeologii kontrastywnej (problem ekwiwalencji, luki leksykalne itp.).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student
1. zna najważniejsze cele poznawcze i praktyczne językoznawstwa kontrastywnego (k_W01)
2. zna najważniejsze aspekty i metody porównywania języków na poszczególnych poziomach systemu językowego; (k_W02)
3. rozumie mechanizmy motywowane różnicami i podobieństwami między językami w glottodydaktyce (nauczaniu języków obcych). (k_W05)
Umiejętności:
Student potrafi
4. czytać ze zrozumieniem literaturę z zakresu językoznawstwa kontrastywnego (k_U01)
5. omawiać różnice między poszczególnymi poziomami systemu porównywanych języków (k_U02)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. pogłębiania naukowej wiedzy o uniwersaliach językowych i swoistościach języków jako elementu bio-kulturowej różnorodności świata (k_K01);
7. szukania dróg przezwyciężania trudności w uczeniu się i nauczaniu języków poprzez analizę podobieństw i różnic między językami (k_K04).
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie ustnej aktywności na zajęciach.
Zaliczenie prac pisemnych (kolokwia).
Aktywność na zajęciach (20%)
Starannie przygotowany referat (40%)
Kolokwia napisane na min. 50% punktów (40% )
Literatura
Koczerhan Pietrowicz K., Podstawy językoznawstwa konfrontatywnego. Podręcznik, przeł. P. Jóźwikiewicz, Cz. Lachur, A. Nowacki, Opole 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: