Anatomia i fizjologia układu nerwowego 1.S3.LJPO.73
Podstawowe zagadnienia anatomii mózgowia i rdzenia kręgowego z uwzględnieniem ultrastruktury komórkowej oraz budowy makroskopowej z wyobrażeniem przestrzennym. Wyjaśnienie istoty pobudliwości ściany komórkowej jako mechanizmu odległej komunikacji mózgowia z efektorami w zakresie całego ciała. Tematyka synapsy jako mechanizmu przetwarzania sygnałów elektrycznych na chemiczne i ponownie na elektryczne warunkujących propagację bodźca.
Przedstawienie roli odruchu jako podstawowej jednostki czynnościowej układu nerwowego. Podział topograficzny kory mózgowej wg schematycznego podziału Brodmana oraz analiza głównych dróg zstępujących i wstępujących rdzenia kręgowego warunkujących ruch oraz czucie. Szczegółowa analiza pola Broki oraz Wernickego wraz z przyległymi obszarami mózgu, a także zakres współdziałania innych narządów w formowaniu głosu i artykulacji. Rola zmysłów i funkcja narządów zmysłów ze szczególnym uwzględnieniem ich roli w procesie mówienia.
Zakres tematów:
1. Anatomia ogólna mózgowia i czaszki.
2. Anatomia ogólna kręgosłupa, rdzenia kręgowego i nerwów obwodowych.
3. Fizjologia ruchu.
4. Fizjologia czucia.
5. Fizjologia mowy.
6. Anatomia i fizjologia narządów zmysłów.
7. Autonomiczny układ nerwowy.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
1. Niezbędne podstawy anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz fachową terminologię tego tematu (K_W02, L_W01).
2. Budowę i funkcje czynnościowe organizmu człowieka w kontekście fizjologii mowy i jej zaburzeń (K_W04).
Umiejętności: student potrafi:
3. Wykorzystywać posiadaną wiedzę na temat budowy i funkcjonowania układu nerwowego, a w szczególności informacje na temat podstaw fizjologicznych mowy, w celu dalszego zrozumienia i studiowania istoty, i przyczyn zaburzeń mowy w ogólnym i w szczegółowym aspekcie, co powinno przełożyć się na wybór właściwej terapii w przyszłej praktyce zawodowej (K_U01, L_U01).
4. Formułować problemy badawcze ze zrozumieniem w oparciu o posiadaną wiedzę na temat podstaw funkcjonalnych zaburzeń mowy (K_U02, L_U04).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
5. Krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego (ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii mowy) oraz wykorzystania jej do pogłębiania wiedzy logopedycznej na dalszym etapie kształcenia (K_K01).
6. Współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu mając podstawy wiedzy o fizjologii czynności mowy (K_K03).
7. Odpowiedzialnego pełnienia przyszłej roli zawodowej logopedy i lektora języka polskiego jako obcego, w tym: korzystania z naukowych źródeł wiedzy jako narzędzia w codziennej praktyce i w samokształceniu (K_K04).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu / wykład
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się 1-7): Zaliczenie ustne
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny:
Ustalenie oceny końcowej na podstawie oceny odpowiedzi studenta (100%).
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
Materiał przedstawiony podczas wykładów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: