Wprowadzenie do logopedii 1.S3.LJPO.82
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą na temat rozwoju logopedii, kształcenia kadr i systemów opieki logopedycznej w Polsce i na świecie; przedmiotu zainteresowań i badań tej nauki, kierunków jej rozwoju, związku oraz miejsca logopedii wśród nauk zajmujących się zagadnieniami mowy w normie i patologii, języka czy procesem porozumiewania, tj. komunikacją (werbalną oraz niewerbalną); z podstawowymi pojęciami, którymi się one posługują, a które są narzędziami opisu tej dyscypliny. Wyjaśnienie związku logopedii z innymi naukami. Celem „wprowadzenia do logopedii” jest przygotowanie studenta do dalszej nauki na tym kierunku (udziału w wykładach reprezentantów różnych nauk i samodzielnego studiowania podręczników akademickich oraz specjalistycznej literatury), umożliwienie mu komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii i udziału w merytorycznej dyskusji.
Zakres tematów:
• Przedmiot badań, zakres zainteresowań i miejsce logopedii wśród innych nauk;
• Rozwój logopedii w Polsce. Systemy opieki logopedycznej w Polsce i innych krajach. Determinanty opieki logopedycznej;
• Zadania logopedii teoretycznej i stosowanej (wychowawczej i specjalnej). Zadania, rola i miejsce logopedów oraz środowiska wychowawczego w procesie opieki logopedycznej;
• Lingwistyczne i socjolingwistyczne podstawy logopedii (prezentacja DZIENNIKARZ). Wyjaśnienie pojęć (komunikacja werbalna, ekspresja i percepcja językowa, porozumienie; mowa i jej składniki; norma językowa, odchylenia od normy językowej, błędy językowe; kompetencje i sprawności językowe; ekspresja i percepcja językowa);
• Biologiczne uwarunkowania rozwoju mowy. Związek logopedii z naukami medycznymi. Wyjaśnienie pojęć: anatomia, fizjologia, patologia, patomechanizm, patogeneza, etiopatogeneza. Struktury odpowiedzialne za ekspresję i percepcję językową.
• Psychologiczne aspekty procesu komunikacji (prezentacja PSYCHOLOG). Komunikacja pozawerbalna; Znaczenie rozwoju wiedzy na temat komunikacji niejęzykowej dla teorii logopedii (wskazania możliwości jej zastosowania w terapii logopedycznej).
• Wprowadzenie do logopedii wychowawczej i artystycznej (prezentacja AKTOR). Wyjaśnienie podstawowych pojęć: sprawność realizacyjna, technika mowy, oddech, fonacja, emisja głosu, artykulacja, dykcja, warsztat logopedy.
• Podstawowe pojęcia logopedyczne: zaburzenia mowy, wady mowy, wady wymowy, błędy wymowy, przejęzyczenia; zaburzenia komunikacji językowej, zaburzenia języka, zaburzenia realizacji wypowiedzi słownej, zaburzenia artykulacji; terapia logopedyczna, reedukacja, rehabilitacja mowy, korekta logopedyczna – różnice, znaczenie i zakres pojęć.
• Polskie nazewnictwo i typologie zaburzeń mowy.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. miejsce logopedii w systemie nauk i rozumie jej związek z innymi dyscyplinami naukowymi (społecznymi, biologicznymi, humanistycznymi, artystycznymi); ma wiedzę na temat przedmiotu badań i zakresu zainteresowań logopedii, jej prekursorów, systemów opieki logopedycznej i kształcenia logopedów w Polsce i innych krajach (k_W01);
2. podstawowe pojęcia logopedyczne i ma elementarną wiedzę na temat różnych aspektów komunikacji (językowej i pozajęzykowej), stanowiących przedmiot zainteresowań dyscyplin, z którymi logopedia
współpracuje: językoznawstwa, psychologii społecznej, nauk medycznych, kultury żywego słowa (k_W02); (L_W01; L_W02; L_W03).
Umiejętności
Student potrafi:
3. posługując się terminologią logopedyczną w sposób spójny i rzeczowy wypowiadać się na temat logopedii jako nauki, zadań i roli logopedów, systemów kształcenia i opieki logopedycznej, komunikacji werbalnej i pozawerbalnej (k_U04);
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do:
4. dokształcania się i samodoskonalenia, dokonywania samooceny własnych kompetencji (L_K05; L_K06);
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu / dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Kolokwium pisemne (efekty 1,2); Prezentacja (efekty 1-3 ) Obecność i aktywność (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych (50 % - kolokwium pisemne, 50% -przygotowanie prezentacji, kierowanie dyskusją podczas prezentacji, obecność i aktywny udział w zajęciach)
Literatura
• Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, wyd. UO, Opole 1998.
• Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, wyd. UO, wyd. II, Opole 2003.
• Jastrzębowska G., Podstawy logopedii dla studentów logopedii, pedagogiki, psychologii, filologii, wyd. UO, Opole 1996.
• Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: