Wprowadzenie do badań korpusowych w lingwistyce stosowanej 1.S3.LS.22
Zakres tematów:
1. Zajęcia wprowadzające. Czym jest lingwistyka korpusowa?
2. Podstawowy aparat pojęciowo-terminologiczny.
3. Korpusy narodowe i referencyjne.
4. Korpusy monitorujące (na przykładzie Monco).
5. Korpusy równoległe a tłumaczenia (OPUS Corpus, Paralela).
6. Przykłady badań korpusowych (semantyka, stylistyka, analiza dyskursu).
7. Ćwiczenia indywidualne / w grupach (prezentacje studentów).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):
Wiedza: student zna i rozumie
1. cele i zadania lingwistyki korpusowej (K_W01);
2. pojęcie korpusu, typy korpusów i ich przeznaczenie (K_W03).
Umiejętności: student potrafi
3. formułować pytania badawcze z zakresu korpusologii (K_U01);
4. wykorzystywać korpusy (poprzez formułowanie kwerend korpusowych) do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu lingwistyki stosowanej (K_U02, K_U05).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5. poszukiwania nowych narzędzi do badań korpusowych oraz oceny ich przydatności do własnych celów badawczych (K_K01);
6. pracy zespołowej w celu realizacji zadań z zakresu korpusologii (K_K02).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Prezentacja studentów (efekty 1–6).
Zaliczenie końcowe (efekty 1–4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (30%) i pracy zaliczeniowej (70%).
Praktyki zawodowe
–
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
• https://bond-lab.github.io/Corpus-Linguistics/
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
• Lewandowska-Tomaszczyk, B. (red.) (2005). Podstawy językoznawstwa korpusowego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
• Chlebda, W. (red.) (2014). Na tropach korpusów. W poszukiwaniu optymalnych zbiorów tekstów. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
• Čermák, F. (2006). Korpusová lingvistika dnešní doby. W: F. Čermák & R. Blatná, (red.) Korpusová lingvistika: Stav a modelové přístupy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. s. 9−18.
• Wawrzyńczyk, A. (2006). Korpusy językowe. Tekstowe zasoby Internetu jako korpus. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Takt.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: