Warsztaty językowo-stylistyczne w języku polskim 2 1.S3.LS.34
Celem zajęć jest podnoszenie kompetencji językowych i komunikacyjnych studentów w zakresie stylistycznego zróżnicowania współczesnej polszczyzny. Uczestnicy warsztatów zapoznają się ze sposobami różnicowania wypowiedzi w zależności od ich funkcji i sytuacji komunikacyjnej. Podniosą swoją sprawność w zakresie redagowania zróżnicowanych gatunkowo tekstów.
Zakres tematów:
1. Akt komunikacji językowej. Kulturowe uwarunkowania aktów mowy. Kompetencja komunikacyjna, językowa, stylistyczna, tekstotwórcza.
2. Wpływ kompetencji językowo-stylistycznej na zrozumiałość wypowiedzi (na przykładzie wybranych dyskursów).
3. Świadomość gatunkowa.
4. Podstawowe zasady poprawnie i sprawnie zbudowanego tekstu.
5. Cechy dobrego stylu a zasady kooperacji Grice'a.
6. Etykieta językowa. Etykietalne gatunki mowy i ich praktyczna realizacja (gratulacje, życzenia, zaproszenia, zawiadomienia, kondolencje).
7. Analiza i redagowanie wybranych gatunków użytkowych (ogłoszenie, sprawozdanie, protokół, opinia, rekomendacja, podanie, wniosek, list otwarty itp.).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza – student zna:
1) pojęcie kompetencji komunikacyjnej i jego składowe, zna cechy dobrego stylu i zasady kooperacji Grice'a. (k_W03)
Umiejętności – student:
2) analizuje wybrane gatunki mowy pod kątem adekwatności użytych środków językowych; sprawnie redaguje wybrane gatunki użytkowe. (k_U03)
Kompetencje – student ma świadomość:
3) sprawnego komunikowania się w sferze publicznej (k_K03)
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach.
Redagowanie tekstów w wybranych gatunkach.
Analiza tekstów w oparciu o wybrane metodologie.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 3).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny:
Ustalenie oceny końcowej na podstawie:
- aktywności na zajęciach (10%),
- redagowania tekstów w wybranych gatunkach (15%),
- analizy tekstów w oparciu o wybrane metodologie (15%),
- kolokwium (60%).
Literatura
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, pod. red. Katarzyny Kłosińskiej, Warszawa 2004.
Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych. Red. M. Zaśko-Zielińska, T. Piekot i in., Wrocław 2008.
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Kraków 2006.
Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński, Lublin 2010.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Zaśko-Zielińska M., Przez okno świadomości, Wrocław.
Uwagi
W cyklu 2023/24-L:
Konsultacje w środy: 11:00-12:00. Proszę o wcześniejsze umówienie się. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: