Kultura i literatura krajów anglojęzycznych 1 1.S3.LS.35
TEMATY ZAJĘĆ:
1. Najstarsze kultury Brytanii. Celtowie.
2. Anglia w epoce elżbietańskiej.
3. Rewolucja przemysłowa.
4. Anglia w epoce wiktoriańskiej.
5. Epoka edwardiańska – brytyjskie belle époque.
6. Moda Wielkiej Brytanii – dawniej i dziś.
7. Brytyjskie sufrażystki.
8. Sport w życiu Brytyjczyków. Kluby piłkarskie. Gwiazdy sportowe.
9. Świat muzyczny Wielkiej Brytanii.
10. Brytyjskie boysbandy i popkultura.
11. Brytyjski imperializm – narodziny wielkiego imperium.
12. Kolonie brytyjskie XVIII-XX wiek.
13. Kultura ludności napływowej (kolorowej).
14. Londyn – miasto galerii i muzeów.
15. Brytyjskie oświecenie. Wielkie kierunki i systemy filozoficzne.
16. Od czułości serca do romantycznych porywów – brytyjski sentymentalizm i romantyzm.
17. Szkocja. Dzieje relacji i niezależności.
18. Monarchia brytyjska – od etykiety do skandalu.
19. Religia Zjednoczonego Królestwa – dawniej i dziś.
20. Brytyjskie ikony popkultury.
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
student
1. posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń w dziejach Wielkiej Brytanii (k_W01),
2.zna najważniejsze osiągnięcia kultury brytyjskiej. Potrafi wskazać kształtujące je czynniki społeczne, historyczne i polityczne (k_W04).
UMIEJĘTNOŚCI:
student
3. stosuje poznaną wiedzę do samodzielnej interpretacji zjawisk historyczno- kulturowych (k_U02),
4. analizuje najważniejsze teksty kultury brytyjskiej z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii (k_U04),
5. nabywa umiejętności krytycznej analizy zjawisk kulturowych (k_U02 ).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
student
6. wykazuje się szacunkiem i otwartością wobec różnić kulturowych, etnicznych i rasowych (k_K05),
7. uczestniczy w życiu kulturalnym, docenia jego społeczną rolę (k_K04).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Wykład / dyskusja / prezentacja
Metody i kryteria oceniania:
aktywne uczestnictwo w zajęciach: 40% (efekty 1-7)
ocena uzyskana z przygotowanej prezentacji: 60% (efekty 1-5)
Literatura
Bassnett S., Studying British Cultures, London 1997.
Briggs A., A Social History of England, Harmondsworth 1983.
Byrne M.S.C., Życie codzienne w Anglii Elżbietańskiej, Warszawa 1971.
Cain P. J., Hopkins A. G., British Imperialism 1688-2000, New York 2002.
Cremin A., Celtowie, Warszawa 2001.
Lipoński W., Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2004.
Lipoński W., Narodziny cywilizacji Wysp Brytyjskich, Poznań 2001.
Mroczkowski P., Historia literatury angielskiej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1993.
Ossowska M., Myśl moralna Oświecenia angielskiego, Warszawa 1966.
Storry M., Childs P., British Cultural Identities, London 1997.
Zabieglik S., Historia Szkocji, Gdańsk 2000.
Zins H., Historia Anglii, Wrocław 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: