Kultura i literatura krajów anglojęzycznych 3 1.S3.LS.37
Celem zajęć jest ukazanie odrębności i cech wspólnych literatury i kultury poszczególnych krajów wchodzących w skład Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, lektura i analiza wybranych dzieł literackich, filmowych, teatralnych i muzycznych. Ukazanie wpływu dzieł klasycznych na współcześnie powstające oraz oddziaływania dawnej kultury na kulturę współczesną i popkulturę.
Problematyka konwersatorium:
Legendy arturiańskie dawniej i dziś.
Sztuka i mitologia celtycka.
Postać mężczyzny i kobiety w literaturze na przestrzeni wieków.
Tradycja i popkultura.
Literatura wiktoriańska we współczesnych produkcjach filmowych.
Pisarze i ich dzieła (Jane Austen, Aghata Christie, Joseph Conrad, Arthur Conan Doyle).
Stereotypy na temat krajów anglojęzycznych.
Uniwersalność motywów literackich.
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
1. posiada wiedzę ogólną na temat historii i kultury krajów wchodzących w skład Wielkiej Brytanii (k_W01),
2. rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłymi i obecnymi wydarzeniami i zjawiskami kulturowymi (k_W01),
3. opanował terminologię ogólną i szczegółową z zakresu kultury krajów anglojęzycznych (k_W03).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
4. potrafi zastosować poznaną wiedzę do samodzielnej interpretacji zjawisk historyczno kulturowych (k_U03),
5. analizuje rozmaite teksty kultury brytyjskiej posługując się terminologią specjalistyczną (k_U04),
6. wykorzystuje i analizuje zebrane informacje na temat krajów anglojęzycznych (k_U01).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student:
7. wykazuje się szacunkiem i otwartością wobec różnić kulturowych, etnicznych i rasowych (k_K05),
8. uczestniczy w życiu kulturalnym, korzysta z jego różnorodnych form i docenia jego rolę społeczną (k_K04).
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia (procentowy udział każdej):
Obecność na zajęciach grupowych – 20%,
Aktywność na zajęciach grupowych – 30%, (efekty 1-8)
Przygotowanie prezentacji – 50%. (efekty 1-6)
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu / dyskusja
Literatura
Christopher D. P., British Culture. An Introduction. Routledge 2015.
Davies N., Wyspy., Historia, Kraków 2012.
O’Driscoll J., Britain for Learners of English, OUP 2009.
Gromkowska-Melosik A., Kobieta epoki wiktoriańskiej, Tożsamość, ciało i medykalizacja, Kraków 2018.
Lipoński W., Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2015.
Oakland J., British Civilization: An Introduction, Routledge 2010.
Sanders A., The Short Oxford History of English Literature, OUP 2004.
Teksty oraz materiały filmowe opublikowane w internecie.
Wybrane teksty z dwumiesięcznika English Matters.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: