Kultura i literatura krajów anglojęzycznych 4 1.S3.LS.38
Celem zajęć jest ukazanie zależności pomiędzy historią, kulturą i literaturą Stanów Zjednoczonych, poprzez analizę wybranych dzieł literackich, filmowych, teatralnych i muzycznych; różnych tekstów kultury. Ukazanie jak traumatyczne wydarzenia historyczne są przetwarzane i opisywane przez współczesną kulturę i popkulturę, a także omówienie wpływu kultury amerykańskiej na kulturę światową.
Problematyka konwersatorium:
Omawianie dzieł literackich, filmowych, teatralnych i muzycznych, zjawisk kulturowych związanych z następującymi wydarzeniami historycznymi:
Odkrycie Ameryki przez Kolumba.
Przybycie na statku Myflower do brzegów Nowego Świata: Ojcowie Pielgrzymi (Pilgrim Fathers)
Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych
Wojna secesyjna
I wojna światowa
Wielki kryzys
II wojna światowa
New Deal
Zimna wojna
Wojna wietnamska
Afera Watergate
Zamach na WTC i działania wojskowe w Afganistanie
Irak
Kryzys finansowy
Wydarzenia współczesne
Omawianie dzieł literackich, filmowych, teatralnych i muzycznych, zjawisk kulturowych związanych z takimi zagadnieniami jak:
Miejsce rdzennych mieszkańców Stanów Zjednoczonych w amerykańskim świecie
Niewolnictwo i rasizm
Mity Ameryki
Amerykanizacja kultury
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
1. posiada wiedzę ogólną na temat historii i kultury Stanów Zjednoczonych (k_W01),
2. rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłymi i obecnymi wydarzeniami i zjawiskami kulturowymi (k_W01),
3. opanował terminologię ogólną i szczegółową z zakresu kultury krajów anglojęzycznych (k_W03).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
4. potrafi zastosować poznaną wiedzę do samodzielnej interpretacji zjawisk historyczno- kulturowych (k_U03),
5. analizuje rozmaite teksty kultury amerykańskiej posługując się terminologią specjalistyczną (k_U04),
6. wykorzystuje i analizuje zebrane informacje na temat krajów anglojęzycznych (k_U01).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student:
7. wykazuje się szacunkiem i otwartością wobec różnić kulturowych, etnicznych i rasowych (k_K05),
8. uczestniczy w życiu kulturalnym, korzysta z jego różnorodnych form i docenia jego rolę społeczną (k_K04).
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia (procentowy udział każdej):
Obecność na zajęciach grupowych – 20%,
Aktywność na zajęciach grupowych – 30%, (efekty 1-7)
Przygotowanie prezentacji – 50%. (efekty 1-7).
Literatura
Allen M., Contemporary US Cinema, Routledge 2003
Campbell N., Kean A., American Cultural Studies, London-New York 1997.
Gray R., A Brief History of American Literature, 2011.
Lepore J., My, naród, Poznań 2020
Mask M., Contemporary Black American Cinema. Race, Gender and Sexuality at the Movies, Routledge 2012
Salska A., Historia literatury amerykańskiej XX wieku, Kraków 2003
Stevenson D. K., American Life and Institutions, Stuttgart 1987
Toeplitz J., Nowy film amerykański, Warszawa 1973
Teksty oraz materiały filmowe opublikowane w internecie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: