Przedmiot literaturoznawczy do wyboru 1: Tendencje rozwojowe światowej literatury dla dzieci 1.S3.LS.54.3-L
Książka : wczoraj, dziś, jutro.
Klasyka literatury dla dzieci i młodzieży a współczesne trendy.
Kicz w literaturze dla dzieci.
Wydawca i czytelnik: misja, moda, komercja.
Pozyskiwanie czytelnika - edytorska, mania, wznowienia klasyki, ksiązka obrazkowa, ilustracja.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Leszczyński G., Literatura i ksiązka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003.
Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media, rd. M. Wróblewski i in., Toruń 2015. | Ogólnie: Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003.
Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media, red. M. Wróblewski i in., Toruń 2015. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Współczesne trendy w literaturze dziecięcej na świecie i w Polsce (k_W01).
Umiejętności: student potrafi
2. Rozpoznawać nowe trendy i prowadzić refleksję nad nimi (k_U05);
3. W sposób analityczny spojrzeć na współczesny rynek książki dziecięcej i ocenić książkę z punktu widzenia czytelnika (k_U04).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. Świadomego uczestniczenia w rynku książki dziecięcej w roli czytelnika i krytycznie podejść do współczesnej oferty wydawniczej (k_K03, k_K05).
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną
Wykonanie pracy zaliczeniowej - recenzja wybranej ksiązki ze współczesnej literatury światowej dla młodego odbiorcy lub prezentacja.
Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1, 2);
zadanią cząstkowe (efekty 3, 4).
Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie pracy zaliczeniowej (60%) i ocen cząstkowych (40%).
Literatura
Wybrane przykłady współczesnych książek z literatury obcej (lista na bieżaco modyfikowana).
Chrobak M., Książka czuy zabawka, czyli o nowym rozdziale literatury dla dzieci, [w:] Sezamie otworz się! Z nowszych badań na d literatura dla dzieci i młodzieży w Polsce i za granicą, red. A. Baluch i in., Kraków 2001.
Nowe trendy w literaturze i ilustracji dla dzieci: ksiązka obrazkowa: konferencja ogólnopolska, Miejska Biblioteka Publiczna im, Galla Anonima, Kołobrzeg 22-23 września 2008, opr. i red.. H. Filip.
Zając M., Od Produktu Totalnego do ksiązki konwergencyjnej. Związki ksiązki dla dzieci i młodzieży z nowymi mediami, [w:] Współczesne oblicza komunikacji i informacji, rd. E. Głowacka i in., Toruń 2014.
Zabawa, Rozpoczęta opowieść, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: