Przedmiot literaturoznawczy do wyboru 2: Kobieca autobiografistyka i epistolografia. Od początku XVIII wieku do wybuchu II Wojny Światowej 1.S3.LS.56.2.L
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Ich celem jest nakreślenie przestrzeni epistolarnej i autobiograficznej w kobiecej literaturze dokumentu osobistego. Ujęcie tego problemu w ramach kilku stuleci pozwoli na analizę komparatystyczną konkretnych egzemplifikacji tekstowych oraz na umieszczenie omawianych zagadnień, takich jak: typy kobiecej diarystyki, płeć pisząca, prawidła kobiecej autobiografistyki, przestrzeń epistolarna, narracyjna tożsamość w literaturze dokumentu osobistego, tematyka kobiecych autobiografii (rodzina, dom, miłość, cielesność, podróże, praca, historia) między innymi w dyskursach feministycznym czy postmodernistycznym. W ramach zajęć odbędą się konsultacje związane z zaliczeniem przedmiotu.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W ZAKRESIE WIEDZY:
k_W01
Student(ka) zna zarys historii kobiecej autobiografistyki i epistolografii, ze szczególnym naciskiem na ewolucję form genologicznych, tematykę, konwencje pisarskie, strategie podmiotowe oraz narracyjne. Zna najważniejsze gatunki literatury dokumentu osobistego kobiet. Rozumie specyfikę kobiecego pisarstwa, zna cechy uznawane za wyróżniki literatury dokumentu osobistego.
k_W02
Student(ka) zna miejsce i znaczenie tematu w systemie nauk
humanistycznych, jego specyfikę przedmiotową i
metodologiczną oraz kierunki rozwoju.
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:
k_U01
Student(ka) potrafi wyjaśnić kulturowe uwarunkowania literatury
dokumentu osobistego kobiet (autobiografistyki i epistolografii).
k_U03
Potrafi dokonać analizy i interpretacji wybranych tekstów z zakresu podanej literatury podmiotowej w kontekście problematyki poruszanej na zajęciach.
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
k_K01
Student(ka) jest zdolny(a) do samodzielnej i krytycznej oceny własnej wiedzy
zakresu literatury dokumentu osobistego kobiet, uwzględniając jej literackie i kulturowo-społeczne konteksty.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywny w nich udział - 57%
Prezentacja semestralna - 43%
Literatura
Literatura podmiotowa:
1) I. Czartoryska, Listy księżnej Izabelli z hr. Flemmingów Czartoryskiej do starszego syna księcia Adama, zebr. S. Duchlińska, Kraków 1891 (dostępna online).
2) M. Kalergi, Listy do Adama Potockiego, oprac. i wstęp H. Kenarowa, tłum. H. Kenarowa, R. Drojecka, Warszawa 1986.
3) I. Krzywicka, Wyznania gorszycielki, oprac. A. Tuszyńska, wyd. V. Warszawa 2002.
4) Z. Nałkowska, O sobie, w: tejże, Widzenie bliskie i dalekie, Warszawa 1957.
5) E. Orzeszkowa, Dnie (fragmenty), oprac. I. Wiśniewska, Napis, seria 2000, s. 176-213.
6). N. Żmichowska, Listy, red. S. Pigoń, t. 1: W kręgu najbliższych, Wrocław 1957.
Literatura przedmiotowa:
1) B. Brogowska, Kwestia kobieca w refleksji Gabrieli Zapolskiej, w: Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet, Seria II, Perspektywa polska, redakcja naukowa Anna Janicka, Corinne Fournier Kiss, Barbara Olech, Białystok 2019, s. 401-418.
2) J. Butler, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, tłum. K. Krasuska, wstęp O. Tokarczuk, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały).
3) A. Pekaniec, Czy w tej autobiografii jest kobieta?, Kraków 2013 (wybrane rozdziały).
4) A. Pekaniec, Listy kobiet, historia, interpretacja, krytyka, Sztuka pisania listów (1). (dostępna online).
5) S. Skwarczyńska, Teoria listu, Lwów 1938 (wybrane zagadnienia).
6) Z. Suchodolski, Drugie oblicze Marii Kalergi, "Recenzje i Przeglądy", s. 260-272.
7) W. Wantuch, Pisanie sobą, Nowe Książki, 1998, nr 9, s. 45-46.
8) B. Zwolińska, O kwestiach kobiecych w korespondencji Narcyzy Żmichowskiej, Gdańsk 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: