Przedmiot językoznawczy do wyboru 2: Dyskurs w Internecie 1.S3.LS.60.J
Celem kursu jest przedstawienie wieloaspektowej funkcjonalności współdzielonej przestrzeni cyfrowej, w tym przede wszystkim społecznych i kulturowych aspektów oddziaływania świata wirtualnego na budowanie i kształtowanie postawi i funkcji społecznych oraz ekonomicznych.
Zakres tematów:
- Cechy charakterystyczne dyskursu w Internecie
- Specyfika gatunków internetowych
- Modele komunikacji między uczestnikami dyskursu w Internecie
- Hipertekst
- Fake newsy i postprawda
- Grzeczność językowa w Internecie
- Zjawisko hejtu
- Zjawisko memów
- Blogi i wideoblogi
- Komunikacja na forach internetowych
- Wybrane typy dyskursów w Internecie
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
absolwent zna i rozumie:
1. specyfikę polskiego dyskursu w Internecie oraz metody i teorie językoznawcze służące jego opisowi (k_W01)
2. specyfikę przestrzeni Internetu i jej oddziaływania na współczesną kulturę (k_W05)
Umiejętności:
Absolwent potrafi:
3. dostrzegać i konkretyzować wyzwania stojące przed współczesnym społeczeństwem w kontekście digitalizacji życia prywatnego i zawodowego (k_U02)
4. rozpoznawać zjawiska językowe zachodzące w Internecie oraz przeprowadzać ich krytyczną analizę o interpretację z zastosowaniem metod badania dyskursu (k_U03)
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
5. świadomej oceny własnych i cudzych kompetencji komunikacyjnych w przestrzeni cyfrowej (k_K01)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3); Zadania cząstkowe (efekty 4,5).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa-Kraków, 2005.
Jan Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.
Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: