Przedmiot językoznawczy do wyboru 3: Lingwistyka kognitywna 1.S3.LS.62.1.J
1. Współczesne kontrowersje dotyczące natury języka i metod jego badania.
2. Semiotyczna perspektywa językoznawstwa a dynamiczne, komunikacyjne ujęcia zjawisk językowych.
3. Modele i modelowanie w językoznawstwie kognitywnym.
4. Gramatyka uniwersalna N. Chomskiego i semantyka pojęciowa R. Jackendoffa.
5. Język i myślenie w ujęciu G. Lakoffa i M. Johnsona – ucieleśniony charakter
poznania i doświadczeniowy wymiar struktur pojęciowych.
6. Elementy semantyki kognitywnej – ramy interpretacyjne, schematy wyobrażeniowe, scenariusze, idealizacyjne modele kognitywne, taksonomie,
kategorie radialne, prototypy.
7. Dynamiczne reprezentacje zjawisk znaczeniowych – metafory konceptualne,
przestrzenie mentalne, amalgamaty pojęciowe.
8. Główne założenia gramatyki kognitywnej R. W. Langackera.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
k_W03 - teorie, metodologię oraz terminologię ogólną i szczegółową z zakresu językoznawstwa,
k_W04 - metody analizy i interpretacji tekstów kultury, w obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w językoznawstwie (z możliwością powiązania ich z metodami charakterystycznymi dla kulturoznawstwa),
UMIEJĘTNOŚCI:
k_U01 - wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zjawisk języka, literatury i kultury współczesnej,
k_U02 - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych),
k_U05 - brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury oraz dyskutować o nich,
k_U07 - planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
k_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej oraz uznawania znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach
przygotowanie analizy porównawczej z użyciem narzędzi kognitywnych
prezentacja wyników badań na zajęciach
Literatura
1. Evans V., Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków 2009.
2. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Redakcja E. Tabakowska, Kraków 2001.
3. Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988.
4. Lakoff G., Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle, Kraków 2011.
5. Langacker R.W., Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, Kraków 2009.
6. Nowak T., Język w świetle odkryć nauki, Kraków 2011.
7. Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: