Przedmiot językoznawczy do wyboru 4: Kobieta w tekstach kultury. Analiza dyskursu 1.S3.LS.64.1.J
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Literatura uzupełniająca
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
Efekt 1: podstawowe instrumentarium metodologii KAD i główne założenia teorii feministycznych (k_W04/P6S_WG)
Efekt 2: ogólne zależności między kształtowaniem się idei feministycznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie (k_W05/P6S_WK)
Umiejętności: student potrafi
Efekt 3: analizować i interpretować różne zjawiska językowe i kulturowe w perspektywie płci stosując odpowiednią metodologię (k_U01/P6S_UW)
Efekt 4: dyskutować na temat przedstawień kobiet w kulturze popularnej z wykorzystaniem instrumentarium KAD oraz uzasadniać swoje stanowisko badawcze (k_U05/P6S_UK)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
Efekt 5: uznania roli języka jako środka komunikacji, a przede wszystkim jego roli kulturotwórczej i budującej tożsamość społeczną, jego dyskursywnej władzy (k_K01/P6S_KK)
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia
Prezentacja w grupach.
(efekt 1, 3, 4, 5)
Aktywność podczas zajęć.
(efekt 2, 3, 4, 5)
C. Podstawowe kryteria
Prezentacja (50%)
Aktywność (50%)
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
Beauvoir de S. (2014): Druga płeć, tłum. G. Mycielska, M. Leśniewska, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Butler J. (2008): Uwikłani w płeć, wstęp. O. Tokarczuk, przeł. K. Krasuka, Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej.
Czachur W. (2011): Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji, „Tekst i Dyskurs” (4), Warszawa, s. 79-97.
Dajnowicz M., Miodowski A. (red.), Ruchy kobiece na ziemiach polskich w XIX i XX wieku: stan badań i perspektywy, Białystok 2020.
Małocha-Krupa A. (2018): Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych, Wrocław.
(2008): Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, A. Duszak, N. Fairclough (red.), Kraków.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
Butler J. (2006): Zapisy na ciele. Wywrotowe odgrywanie, przeł. Krystyna Kłosińska, Krzysztof Kłosiński, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 524-529.
Drewniak I. (2019): Jak być kobietą? Kreowanie stereotypów i modele kobiecych zachowań prezentowane w reality shows. W: „Studia Krytyczne” nr 8, s. 91–114.
Kamińska-Rudnicka M. (2014): Feminizm Simone de Beauvoir jako obraz feminizmu drugiej fali, https://machinamysli.org/feminizm-simone-de-beauvoir-jako-obraz-feminizmu-drugiej-fali/.
Mikołajczak-Matyja N. (2022): Dziewczynka i chłopiec w zdaniach z narodowego korpusu języka polskiego. Analiza funkcji pełnionych przez nazwy płci współwystępujące wewnątrz zdania, „Socjolingwistyka” XXXVI, s. 231-246.
Wileczek A. (2023): Julki, alternatywki, zodiakary. Stereotypy kobiet w młodomowie, Studia i Materiały 1(14), s. 241-255.
Uwagi
W cyklu 2023/24-L:
Konsultacje w środy: 11:00-12:00. Proszę o wcześniejsze umówienie się. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: