Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem 1.S3.LS.JPAC.1
Zakres tematów:
Istota zarządzania: zarządzanie jako nauka i sztuka; funkcjonalne i instytucjonalne podejście do zarządzania. Zarządzanie a kierowanie. Cechy zarządzania.
Istota organizacji (pojęcie, cechy). Prakseologiczne podejście do organizacji.
Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza. Pojęcie i cechy przedsiębiorstwa.
Cechy odróżniające przedsiębiorstwo od innych rodzajów organizacji.
Modele przedsiębiorstwa.
Naukowe zarządzanie (nurt Industrial Engineering w naukach o zarzadzaniu i jakości).
Zarządzanie administracyjne.
Kierunek human relations.
Podejście systemowe w zarządzaniu. Systemowe modele organizacji. Otoczenie przedsiębiorstwa.
Podejście sytuacyjne w zarządzaniu.
„Nowa fala” w zarządzaniu. Postmodernizm w zarządzaniu.
Organizacje w XXI wieku. Przedsiębiorstwo przyszłości.
Struktury organizacyjne - zasady budowy struktury organizacyjnej, rodzaje struktur organizacyjnych.
Podejmowanie decyzji w zarządzaniu przedsiębiorstwem (pojęcie decyzji, typologia decyzji, fazy i techniki podejmowania decyzji).
Kierowanie ludźmi. Przywództwo.
Kultura organizacyjna.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. student zna istotę i cechy zarządzania, rozumie historyczny wymiar zarządzania, a także fundamentalne uwarunkowania, zasady i dylematy zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami i ich rozwojem w przyszłości w aspekcie różnorodnych problemów gospodarczych i społecznych (k_W01);
2. student ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, potrafi wskazać cechy odróżniające przedsiębiorstwo od innych organizacji, rozumie istotę modeli przedsiębiorstwa i czynniki wpływające na ich kształtowanie w ujęciu wielopłaszczyznowym (m-W-1)
Umiejętności:
3. student potrafi wykorzystywać wiedzę w zakresie zarządzania przedsiębiorstwami związaną z modułem JĘZYK POLSKI, ANGIELSKI I CHIŃSKI W BIZNESIE (k_U10);
4. student samodzielnie wyszukuje i wykorzystuje źródła wiedzy z zakresu zarządzania współczesnymi organizacjami, a w szczególności przedsiębiorstwem, do realizacji zadań związanych z prowadzoną działalnością biznesową (m-U-3)
Kompetencje społeczne:
5. student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (k_K02).
6. student ma świadomość wpływu różnych aspektów zewnętrznych i wewnętrznych zarządzania biznesową działalnością realizowaną w formie przedsiębiorstwa na rozwój gospodarczy i społeczny w wymiarze lokalnym, międzynarodowym i globalnym (m-K-2)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Wykład z prezentacją multimedialną/dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Egzamin pisemny: pytania otwarte/pytania testowe; udział w dyskusji na zajęciach (efekty 1, 2, 3, 4, 5, 6)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej - minimum 52% punktów z pracy egzaminacyjnej
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009.
Sokołowska S., Mijal A., Rozwój myśli organizatorskiej. Główne kierunki i ich przedstawiciele, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019.
Bielski M., Organizacje: istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.
Mintzberg H., Zarządzanie, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2019.
Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 1998.
Werpachowski W., Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, www.ibuk.pl/fiszka/63729/podstawy-zarzadzania-w-przedsiebiorstwie.html.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2017.
Hatch M. J., Teoria organizacji, PWN, Warszawa 2002.
Steinmann H., Schreyögg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001.
Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski, PWN, Warszawa 2022
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: