Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem 1.S3.LS.JPAC.2
Podczas zajęć studenci będą mieli okazję poznać terminy wykorzystywane do opisu funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Pozyskają również informacje dotyczące wybranych teorii z zakresu nauk o zarządzaniu, co powinno przyczynić się do rozwoju u studentów umiejętności wywierania wpływu na zjawiska zachodzące w przedsiębiorstwie. Co więcej, dzięki omówieniu dorobku przedstawicieli różnych kierunków wyróżnianych w naukach o zarządzaniu i jakości, studenci powinni zrozumieć historyczne i kulturowe uwarunkowania zarówno praktyki, jak i teorii zarządzania przedsiębiorstwem.
Zakres tematów:
Charakterystyka dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości.
Przedsiębiorstwo i jego otoczenia.
Funkcje zarządzania – systematyki, istota.
Podejścia w naukach o zarządzaniu i jakości.
Typy i wymiary struktury przedsiębiorstwa.
Zachowania ludzi w przedsiębiorstwie - teorie motywacji do pracy.
Przywódca, przywództwo, władza organizacyjna, teorie przywództwa w przedsiębiorstwie.
Podejmowanie decyzji i twórcze rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie.
Grupa jako system społeczny w przedsiębiorstwie.
Kultura przedsiębiorstwa – pojęcie, elementy, typologia.
Partycypacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Elementy procesów kadrowych w przedsiębiorstwie.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent zna i rozumie:
1. wybrane teorie, których przedmiotem są zjawiska występujące w przedsiębiorstwie (m-W-1).
Umiejętności:
Absolwent potrafi:
2. wykorzystując wiedzę dotyczącą grup funkcjonujących w przedsiębiorstwie, organizować pracę w zespołach (k_U07).
3. posługiwać się pojęciami z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości w celu opisu zjawisk występujących w
przedsiębiorstwie (m-U-1).
4. w publikacjach naukowych z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości, informacji przydatnych w rozwiązywaniu problemów występujących w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem (m-U-3).
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
5. przejawiania twórczego myślenia w rozwiązywaniu problemów występujących w przedsiębiorstwach (m-K-1).
6. uznania nie tylko pozytywnego, ale również negatywnego wpływu praktyk podejmowanych w przedsiębiorstwach na rozwój społeczny (m-K-2).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty: 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 3-6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (50%) i pracy zaliczeniowej (50%).
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne, metoda studium przypadku, dyskusja
Literatura
Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009.
Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.
Steinmann H., Schreyögg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001.
Bielski M., Organizacja. Istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.
Podstawy organizacji i zarządzania: podejścia i koncepcje badawcze, pod red. A. Stabryły, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: