Polskie gatunki użytkowe w biznesie 1.S3.LS.JPAC.3
Założeniem jest to, aby po zakończeniu kursu student/ka miał świadomość tego, jakie są współczesne gatunki biznesowe tekstu i wypowiedzi, jak oceniać ich poprawność i funkcjonalność oraz jak skutecznie tworzyć tego rodzaju treści. Celem przedmiotu jest poznanie struktury i wyróżników językowo-stylistycznych gatunków reprezentatywnych dla sfery biznesu oraz zdobycie umiejętności ich redagowania.
Treści:
1. Struktura i język wybranych gatunków mowy (katalog promocyjny, e-mail biznesowy, umowa, raport, ogłoszenie, e-book/whitepaper, katalog ofertowy, prezentacja, ulotka reklamowa, artykuł sponsorowany itd.).
2. Dbałość o wizerunek instytucji (elementy PR realizowane za pomocą tekstu pisanego).
3. Analiza i redagowanie wybranych gatunków mowy.
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Aby osiągnąć cel, czyli jak pisać, układać ogłoszenia i reklamy, jak prowadzić zebrania i prezentacje, jak przygotowywać raporty, jak rozmawiać przez telefon. Red. K. Sedlak, Kraków 1995.
Kienzler I., Korespondencja handlowa w języku polskim. Wzory pism, umów i innych dokumentów, Gdynia 1996.
Kienzler I. Pisma i umowy w firmie, Warszawa.
Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych. Red. M. Zaśko-Zielińska i in. Wrocław 2008. | W cyklu 2022/23-Z: Bralczyk J., Język na sprzedaż. GWP, Gdańsk 2004.
Kuziak M., Rzepczyńśki S., Jak pisać?, Park Edukacja, Warszawa - Bielsko-Biała 2008.
Wolański A., Edycja tekstów
Słownik dobrego stylu,, red. M. Bańko, Warszawa 2000.
Aby osiągnąć cel, czyli jak pisać, układać ogłoszenia i reklamy, jak prowadzić zebrania i prezentacje, jak przygotowywać raporty, jak rozmawiać przez telefon. Red. K. Sedlak, Kraków 1995.
Kienzler I., Korespondencja handlowa w języku polskim. Wzory pism, umów i innych dokumentów, Gdynia 1996.
Kienzler I. Pisma i umowy w firmie, Warszawa.
Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych. Red. M. Zaśko-Zielińska i in. Wrocław 2008.
Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2014.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Markowski A., Kultura języka polskiego: teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2020. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
1. podstawowe metody analizy i interpretacji językoznawczej tekstów, wyznaczniki gatunkowe wybranych tekstów charakterystycznych dla sfery biznesu (m-W-2);
2. sposoby dbania o wizerunek firmy/instytucji oraz istotę działań w ramach public relations - zna podstawowe funkcje i narzędzia PR (m-W-3);
Umiejętności
Absolwent potrafi:
3. sprawnie redagować różnorodne gatunki mowy (m-U-1);
4. samodzielnie wyszukuje i wykorzystuje źródła wiedzy (z zakresu ekonomii, marketingu, prawa itp.) do realizacji zadań związanych z działalnością biznesową (m-U-3);
5. wyszukiwać, analizować i użytkować informację, wykorzystując różne źródła polskie (k_U02, k_U07).
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
6. świadomej oceny wpływu kompetencji merytorycznej i językowo-stylistycznej na komunikowanie publiczne (m-K-2).
Kryteria oceniania
- metoda podająca,
- ćwiczenia praktyczne (analiza wybranych gatunków tekstowych),
- dyskusja,
- warsztaty z redagowania wybranych form wypowiedzi (z wykorzystaniem komputerów).
Metody i kryteria oceniania:
Praca zaliczeniowa (efekty 1-6).
Weryfikacja efektów kształcenia:
- obecność 50%
- praca zaliczeniowa 50%
Literatura
Bralczyk J., Język na sprzedaż. GWP, Gdańsk 2004.
Kuziak M., Rzepczyńśki S., Jak pisać?, Park Edukacja, Warszawa - Bielsko-Biała 2008.
Wolański A., Edycja tekstów
Słownik dobrego stylu,, red. M. Bańko, Warszawa 2000.
Butcher A., Dunin-Dudkowska A., Polski język biznesu dla cudzoziemców, Lublin 1998.
Mordoch A., Język public relations, Warszawa.
Musiałkiewicz J., Marketing, Warszawa.
Nowacki R. Reklama, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: