Elementy profesjonalizmu 11.LEK.D6.1.06
Wykłady:
Z cyklu: dzielimy się doświadczeniem: Dobry scenariusz na wartościowe, chociaż trudne studia medyczne. Jak zaplanować studia, zdobywać wiedzę i doświadczenie. Sylwetka patrona kierunku lekarskiego na Wydziale Przyrodniczo- Technicznym Uniwersytetu Opolskiego - prof. Franciszka Kokota. Co waŜne, co ważniejsze, czyli medyk na 1-szym roku; na czym powinien się skoncentrować, co osiągnąć?
Tajemnice zdrowia i tajemnice choroby, czyli zachowanie lekarza i personelu medycznego wobec chorego i jego rodziny. Jak odczytuję i jak przestrzegam Kodeksu Etyki Lekarskiej? Kiedy Kodeks pomaga leczonym, kiedy leczącym? Kiedy przeszłość pomaga teraźniejszości i przyszłości. Sylwetki wybranych postaci europejskiej medycyny w oparciu o podręcznik „Europejczycy z polskiej ziemi rodem”.
Rejestry w medycynie, badania randomizowane, niekomercyjne badania kliniczne - czemu służą dlaczego są bardzo potrzebne we współczesnej nauce i medycynie. Dlaczego statystyka medyczna jest bardziej potrzebna niż się nam wydaje.
Organizacja pracy oddziału, szpitala. Rentowność medyczno-ekonomiczna wnioski i doświadczenia, aby pacjent pozostał najważniejszy. Zespół leczący od ordynatora i pielęgniarki oddziałowej do rezydenta i asystenta lekarza. Rady i dzielenie się doświadczeniem. Praca zespołowa - jak pogodzić odpowiedzialność z kompetencjami na przykładzie osiągnięć polskiej kardiologii, kardiochirurgii i transplantologii. „Papierologia i dokumentacja w codziennej praktyce” problem rzeczywisty czy pozorny.
Zdrowie publiczne - komu jest potrzebne. Jakie miejsce wyznaczamy mu dzisiaj w systemie ochrony zdrowia. Projekty i środki europejskie w ochronie zdrowia 2016-2020. Debata ze studentami – wnioski z pierwszego półrocza studiowania medycyny.
Seminaria:
Kompetencje zawodowe lekarza. Prelekcja: Sylwetki kompetencji zawodowych. Warsztaty: Dyskusja kierowana nt. własnych oczekiwań zawodowych. Zalecenia: Przygotowanie prezentacji dot. praw pacjenta.
Empatia w medycynie a prawa pacjenta. Prelekcja: Komunikacja interpersonalna i jej znaczenie dla procesu terapii (w tym także komunikacja w zespole terapeutycznym). Warsztaty: Prezentacje grupowe wybranych praw pacjenta. Prelekcja: Empatia w medycynie jako element terapii.
Warsztaty: Empatia czy współczucie – przykłady. Zalecenia: Przygotowanie argumentów do dyskusji nt. prawa pacjenta do skargi.
Kształcenie ustawiczne. Prelekcja: Lekarz jako zawód zaufania społecznego. Warsztaty: Dyskusja kierowana nt. aspektów skarg pacjentów.
Zalecenia: Przygotowanie do dyskusji nt. znaczenia dokumentacji medycznej dla lekarza, pacjenta, płatnika.
Dokumentacja medyczna czy biurokracja? Prelekcja: Co powinien wiedzieć pacjent o kosztach jego leczenia. Prelekcja: Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej Warsztaty: Dyskusja kierowana nt. znaczenia dokumentacji medycznej.
Medycyna oparta na faktach. Prelekcja: Własność intelektualna w medycynie i warunki korzystania z niej w procesie kształcenia ustawicznego i terapii. Prelekcja: Jakość życia uwarunkowana zdrowiem i jej znaczenie we współczesnej medycynie. Warsztaty: Dyskusja kierowana nt. prozdrowotnych aspektów życia człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kierunkowe efekty kształcenia:
Wiedza:
D.W20. zna podstawy medycyny opartej na dowodach
Umiejętności:
D.U1. uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych;
D.U2. dostrzega oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych i właściwie na nie reaguje;
D.U4. buduje atmosferę zaufania podczas całego procesu leczenia;
D.U5. przeprowadza rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawia z pacjentem o jego sytuacji życiowej;
D.U6. informuje pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskuje jego świadomą zgodę;
D.U7. przekazuje pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu;
D.U12. przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych;
D.U14. przestrzega praw pacjenta, w tym: prawa do ochrony danych osobowych, prawa do intymności, prawa do informacji o stanie zdrowia, prawa do wyrażenia świadomej zgody na leczenie lub odstąpienie od niego oraz prawa do godnej śmierci;
D.U15. wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym;
D.U16. rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, planuje własną aktywność edukacyjną;
Kompetencje społeczne:
K.K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się;
K.K8. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań naukowych;
Przedmiotowe efekty kształcenia:
EK - 1. Potrafi przedstawić podstawowe założenia Kodeksu Etyki Lekarskiej, zna podstawowe prawa pacjenta
EK - 2. Rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z
pacjentem;
EK - 3. Rozpoznaje zachowania pro- i antyzdrowotne
EK - 4. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia oraz znaczenie prowadzenia badań klinicznych w medycynie, potrafi ocenić znaczenie przestrzegania prawa własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny:
Czynny udział w zajęciach seminaryjnych. Znajomość przepisów prawa związanego z tematyką zajęć weryfikowana w formie odpowiedzi ustnych w ramach dyskusji i prezentacji.
Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia:
EK – 1 – ocena formująca uzyskana z zajęć seminaryjnych
(przygotowanie do dyskusji lub prezentacja), zaliczenie pisemne
EK – 2 – ocena formująca uzyskana z zajęć seminaryjnych
(przygotowanie do dyskusji lub prezentacja), zaliczenie pisemne
EK – 3 – ocena formująca uzyskana z zajęć seminaryjnych
(przygotowanie do dyskusji lub prezentacja), zaliczenie pisemne
EK – 4 – ocena formująca uzyskana z zajęć seminaryjnych
(przygotowanie do dyskusji lub prezentacja), zaliczenie pisemne
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu:
Student może zostać dopuszczony do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie zaliczenia na ocenę jeżeli:
- był obecny na wszystkich seminariach
- uzyskał średnią ważoną ocenę ocen formujących na zajęciach seminaryjnych, co najmniej jako ocenę dostateczną (3)
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Zaliczenie przedmiotu przeprowadzone zostanie w formie:
Zaliczenia na ocenę
Zaliczenie końcowe przeprowadzone zostanie w formie pisemnej składającej się z 4 krótkich ustrukturyzowanych pytań odniesionych do poszczególnych efektów kształcenia przedmiotu. Przykładowe pytania i próby sformułowania odpowiedzi będą przedmiotem części warsztatowej seminariów. Odpowiedzi na poszczególne pytania podlegają odrębnej ocenie. Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen formułujących i ocen
z poszczególnych pytań zaliczenia pisemnego. Uzyskanie oceny niedostatecznej z jednego z pytań zaliczenia pisemnego stanowi podstawę do wystawienia oceny niedostatecznej z zaliczenia końcowego przedmiotu. Przy ocenach formułujących i ocenach pytań zaliczenia pisemnego stosuje się skalę ocen określoną Regulaminem studiów.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. J. Janczukowicz, Profesjonalizm lekarski, Medical Tribune Polska, 2014
2. T. Brzeziński, Etyka lekarska, PZWL, 2015
3. Kodeks Etyki Lekarskiej
4. E. Ziółkowska – Rudowicz, A. Kładna, Empatia w medycynie, PUM w Szczecinie, 2014
5. Przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i praw autorskich
6. Zasady prawidłowego prowadzenia badań klinicznych, Ministerstwo Zdrowia, W-wa 1998
Literatura uzupełniająca:
1. Glen O. Gabbard , L. Weiss Roberts , H. Crisp-Han , V. Ball, G. Hobday, F. Rachal, Profesjonalizm w psychiatrii, Wyd.UJ, 2013
2. J. Pawlikowski, M. Ordon, red. P. Stanisz Sprzeciw sumienia w praktyce medycznej - aspekty etyczne i prawne, KUL, 2014
3. Praca Zbiorowa, Komunikowanie się lekarza z pacjentem, Astrum, 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: