Humanizacja medycyny 11.LEK.D6.1.09b
Seminaria:
1. Związki pomiędzy medycyną a literaturą, wprowadzenie do kluczowych zagadnień:
Objaśnienie terminu „humanistyka medyczna”. Narracyjny wymiar medycyny – rola opowiadania, werbalizowania i interpretacji w medycynie i życiu, przykład psychoanalizy Zygmunta Freuda. Choroba jako doświadczenie. „dekodowanie” i „tłumaczenie choroby” – komunikacja pacjent - lekarz.
Umiejętność czytania, interpretowanie dekodowania znaków – doświadczenia interpretacji literackiej. Język jako narzędzie (niedoskonałe) uchwycenia i komunikowania bólu i uczuć.
Rola literatury i filmu (szerzej sztuki) w uchwyceniu ludzkiego i humanistycznego wymiaru medycyny. Leczenie jako procedura semiotyczna – interpretowanie znaków (tak jak analiza i krytyka literacka). Uwikłanie pacjenta w ideologię i normy a także oczekiwania społeczne.
2. Choroba i proces leczenia:
Znaczenia i wymiary choroby. Rozróżnienie pomiędzy chorobą (ang. „illness” – ludzkie doświadczenie dolegliwości) a schorzeniem (ang. „disease” – zjawisko organiczne, biologiczne). Społeczne i polityczne wymiary choroby vs. osobiste, subiektywne rozumienie choroby. Historia medycyny – choroba jako klątwa czy kara – pozostałości takiego myślenia dzisiaj. Analiza fragmentów książki Susan Sontag Choroba i jej metafory. Społeczna percepcja choroby, przesądy i rytuały społeczne związane z chorobą.
Związek choroby z twórczością artystyczną, analiza fragmentów dramatu Filoktet Sofoklesa. Geniusz i choroba – związki kulturowe (także choroba psychiczna). Cierpienie i degeneracja (degradacja) jako źródło sztuki.
3. Pacjent i lekarz:
Medycyna jako dyskurs i forma sprawowania władzy – Michel Foucault Narodziny kliniki – analiza fragmentów książki. Praktyka medyczna jako inwazja w cielesność człowieka, przekraczanie najintymniejszych barier, transgresja.
Etyczne wymiary bycia lekarzem – społeczne postrzeganie zawodu lekarza. Społeczne oczekiwania. Stres związany z praktykowaniem
medycyny – dylematy moralne.
Narracja w medycynie, choroba jako narracja (dyskurs). Rita Charon – fragmenty książki Honoring the Stories of Illness. „Patografia” (opowiadanie o chorobie, biografia chorobowa) – jako sposób na uwrażliwienie lekarza na los pacjenta.
Ćwiczenia:
1. Obraz lekarza w literaturze i filmie – analiza tekstów:
Lekarz jako postać literacka, różne perspektywy spojrzenia na lekarza
Teksty do analizy w trakcie zajęć:
Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni (powieść)
Paweł Reszka, Mali bogowie (reportaż)
Bogowie, reż. Łukasz Palkowski (film)
2. Choroba, trauma, leczenie – analiza tekstów
Obraz choroby i procesu leczenia w tekstach kultury, od dramatu do powieści detektywistycznej
Teksty do analizy w trakcie zajęć:
Francis Scott Fitzgerald, Czuła jest noc (powieść)
Nathaniel Hawthorne, „Znamię” (opowiadanie)
Ian McEwan, Sobota (powieść)
Dr House (serial telewizyjny)
3. Śmierć, umieranie, żałoba – analiza tekstów
Różne wymiary umierania: wymiar osobisty i społeczny śmierci. Godność i śmierć.
Teksty do analizy w trakcie zajęć:
Lew Tołstoj, Śmierć Iwana Iljicza (powieść)
Hanami kwiat wiśni, reż. Doris Dorrie (film)
Gran Torino, reż. Clint Eastwood (film)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kierunkowe efekty kształcenia:
Wiedza:
H.W4. rozumie złożoność problemów etycznych związanych z uprawianiem zawodów medycznych oraz terapeutyczną rolę narracji.
Umiejętności:
H.U5. potrafi rozpoznać inspiracje medyczne w tekstach kultury.
Kompetencje społeczne:
K.K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się;
K.K8. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań naukowych;
Przedmiotowe efekty kształcenia:
EK – 1 Student jest w stanie w sposób pogłębiony omówić konkretne dzieło literackie pod kątem reprezentacji medycyny i problemów o charakterze terapeutycznym.
EK – 2 Student umie przedstawić chorobę oraz terapię jako tematy literatury.
EK – 3 Student ma podst
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny:
Czynny udział w zajęciach, znajomość zadanych tekstów (weryfikowana w formie testów i odpowiedzi ustnych). Końcowa prezentacja na wybrany przez studenta temat – samodzielna interpretacja dzieła literackiego lub filmowego i jego prezentacja na forum grupy.
Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia:
EK – 1 – Ocena przedstawionej prezentacji (analiza wybranego wcześniej dzieła literackiego lub filmowe) na forum grupy – ocena w oparciu o szczegółowy kwestionariusz / arkusz oceny
EK – 2 – Ocena przedstawionej prezentacji (analiza wybranego wcześniej dzieła literackiego lub filmowe) na forum grupy, test ze znajomości omawianych tekstów, oceny wypowiedzi w trakcie zajęć i analizy tekstów
EK – 3 – Ocena wypowiedzi w trakcie zajęć, oceny za aktywność
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu:
Student może zostać dopuszczony do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie zaliczenia na ocenę jeżeli:
Ma nie więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności
Zaliczył wszystkie testy sprawdzające znajomość tekstów omawianych na zajęciach
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Forma: Zaliczenie na ocenę
1. Obecność na zajęciach pozytywne zaliczenie testów sprawdzających znajomość tekstów – 30% oceny końcowej
2. Aktywny udział w dyskusjach w trakcie zajęć - 30% oceny końcowej
3. Prezentacja na forum grupy na wybrany temat związany z interpretacją utworu filmowego lub literackiego – 40% oceny końcowej
Literatura
Literatura podstawowa:
Ganczar, M. i Wilczek P. (red.): Literatura piękna i medycyna. Wyd. homini, Warszawa, 2015
2. Sontag, Susan: Choroba jako metafora. Wyd. PIW, Warszawa, 1998.
Literatura uzupełniająca:
Szczeklik, Andrzej: Kore. O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny. Wyd. Znak, Kraków, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: