Historia fizjoterapii 14-FT-D5.1-HF
1. Geneza i rozwój rehabilitacji na świecie i w Polsce.
2. Historyczne czynniki rozwoju rehabilitacji. Polska koncepcja rehabilitacji
3. Twórcy światowej i polskiej rehabilitacji
4. Europejskie systemy gimnastyczne XIX wieku i ich wpływ na rozwój nowoczesnej
rehabilitacji
5. Narodziny oraz rozwój nowoczesnej rehabilitacji w XX wieku
6. Miejsce fizjoterapii w ramach organizacji polskiego systemu ochrony zdrowia
7. Prezentacja głównych ośrodków rehabilitacyjnych w Polsce
8. Rozwój technik i metod fizjoterapii w historii
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- historię fizjoterapii oraz kierunki rozwoju nauczania zawodowego, a także światowe organizacje fizjoterapeutyczne i inne organizacje zrzeszające fizjoterapeutów;
Umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- organizować działania ukierunkowane na edukację zdrowotną, promocję zdrowia i profilaktykę niepełnosprawności;
- identyfikować podstawowe problemy etyczne dotyczące współczesnej medycyny, ochrony życia i zdrowia oraz uwzględnić w planowaniu i przebiegu fizjoterapii uwarunkowania kulturowe, religijne i etniczne pacjentów;
- komunikować się ze współpracownikami w ramach zespołu, udzielając im konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia.
Kryteria oceniania
1. Obecność na wykładach.
2. Zaliczenie w ramach pracy samokształceniowej.
Bardzo dobry 5.0 Student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, bezbłędnie przygotowuje partie materiału podczas pracy bezkontaktowej, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry plus 4.5 Student posiada szczegółową wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, lecz obarczoną drobnymi błędami, przygotowuje bezbłędnie partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry 4 Student przyswoił wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu dobrym, przygotowuje partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową z drobnymi błędami, wykazuje średnie zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny plus 3.5 Student posiada wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu podstawowym, popełnia błędy podczas przygotowywania partii materiału zadanego na pracę bezkontaktową, wykazuje przeciętne zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny 3.0 Student posiada wiedzę i umiejętności, wymienioną w efektach kształcenia w stopniu minimalnym. Informacje, jakie przyswoił sobie podczas pracy bezkontaktowej są niepełne i obarczone błędami.
Niedostateczny 2.0 Student nie opanował wiedzy i umiejętności wymienionych w efektach kształcenia.
Literatura
Dega W. Ortopedia i rehabilitacja W-wa 1996; W-wa 2004
Milanowska K. Kinezyterapia, W-wa 1985
Kiwierski J. Rehabilitacja medyczna W-wa 2006
Mika T. Fizykoterapia W-wa 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: