Socjologia (ogólna, niepełnosprawności) 14-FT-D5.2-SON
Ontologia pojęcia "społeczeństwo.
Podstawowe teorie socjologiczne (ze szczególnym uwzględnieniem teorii funkcjonalnej).
Zagadnienia osobowości społecznej, roli społecznej, postawy, procesu socjalizacji.
Koncepcja struktury i wpływu kultury na funkcjonowanie społeczeństwa i jednostek ludzkich.
Historyczne i funkcjonalne ujęcie kwestii niepełnosprawności.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
B.W1. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania funkcjonowania jednostki w społeczeństwie
B. W2. Psychologiczne i społeczne aspekty postaw i działań pomocowych
B.W11. Czynniki decydujące o zdrowiu oraz o zagrożeniu zdrowia;
B.W12. Zasady edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia oraz elementy polityki społecznej dotyczącej ochrony zdrowia;
B.U4 Student potrafi organizować działania ukierunkowane na edukację zdrowotną, promocję zdrowia i profilaktykę niepełnosprawności;
B.U12.Potrafi komunikować się ze współpracownikami w ramach zespołu, udzielając im konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia.
Kryteria oceniania
Bardzo dobry 5.0 Student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, bezbłędnie przygotowuje partie materiału podczas pracy bezkontaktowej, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry plus 4.5 Student posiada szczegółową wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, lecz obarczoną drobnymi błędami, przygotowuje bezbłędnie partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry 4 Student przyswoił wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu dobrym, przygotowuje partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową z drobnymi błędami, wykazuje średnie zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny plus 3.5 Student posiada wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu podstawowym, popełnia błędy podczas przygotowywania partii materiału zadanego na pracę bezkontaktową, wykazuje przeciętne zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny 3.0 Student posiada wiedzę i umiejętności, wymienioną w efektach kształcenia w stopniu minimalnym. Informacje, jakie przyswoił sobie podczas pracy bezkontaktowej są niepełne i obarczone błędami.
Niedostateczny 2.0 Student nie opanował wiedzy i umiejętności wymienionych w efektach kształcenia.
Literatura
A. Giddens, Socjologia. Wydanie nowe, Warszawa 2020.
P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002.
A. Majchrowska, Wybrane elementy socjologii, Lublin 2003.
A. Ostrowska, Niepełnosprawność, rehabilitacja i integracja społeczna osób niepełnosprawnych, w: Ostrowska A. (red.), Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy. Wydawnictwo Instytutu Filozofii
i Socjologii PAN, Warszawa 2009, s. 145-172.
B. Tobiasz-Adamczyk, Deficyt indywidualnych zasobów psychospołecznych w wieku starszym a subiektywna ocena stanu zdrowia i jakości życia z perspektywy socjologii starzenia, w: Gałuszka M., Wieczorkowska M. (red.), Społeczne, kulturowe i polityczne uwarunkowania ryzyka zdrowotnego, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: