Kliniczne podstawy fizjoterapii: Kliniczne podstawy w pediatrii i neurologii dziecięcej 14-FT-D5.3-KPWPIND
Rozwój psychoruchowy dziecka oraz jego zaburzenia.
Podstawowe badania diagnostyczne okresu dziecięcego.
Dobór postępowania terapeutycznego u dziecka w zależności od etapu rozwoju i typu zaburzenia.
Prowadzenia dokumentacji medycznej prowadzonego procesu leczniczego.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.W1. etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie pediatrii i neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii
D.W2. zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najważniejszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie pediatrii i neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii
Umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.U17. przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowe informacje na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka
D.U18. ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka
D.U19. przeprowadzić ocenę aktywności spontanicznej noworodka i niemowlęcia
D.U20. dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale
D.U21. przeprowadzić kliniczną ocenę podwyższonego lub obniżonego napięcia mięśniowego u dziecka w tym spastyczności i sztywności
D.U26. planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, mózgowym porażeniem dziecięcym, z dysrafizmem rdzeniowym, ze schorzeniami nerwowo-mięśniowymi, z okołoporodowymi uszkodzeniami splotów i nerwów obwodowych, z neuro- i miogennymi zanikami mięśni (atrofiami i dystrofiami mięśniowymi)
D.U27. instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się przedmiotami ortopedycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Odpowiedź ustna
Referat
Prezentacja multimedialna
Literatura
1. J. S. Tecklin, Fizjoterapia pediatrii
2. W. Marciniak, A. Szulc, Wiktor Dega, Ortopedia i Rehabilitacja, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
3. J. Nowotny, Zarys rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu, AWF Katowice 1990 r.
4. Zofia Kułakowska, Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu, Wydawnictwo Folium, Lublin 2003 r.
5. Ludwika Sadowska, Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, AWF Wrocław 2001 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: