Fizjoterapia w chorobach wewnętrznych: Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie 14-FT-D5.5-FWGIP
Przedmiot Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie przygotuje do planowania i programowania fizjoterapii pacjentek ze schorzeniami ginekologicznymi u kobiet w różnym wieku: w stanach zapalnych narządów płciowych, zespołach bólowych miednicy mniejszej, w zaburzeniach statyki narządu rodnego i nietrzymaniu moczu. Przedstawi rolę fizjoterapeuty w przygotowaniu pacjentki do porodu oraz szczegółowo przygotuje do planowania i programowania fizjoprofilaktyki i fizjoterapii kobiet w ciąży, po porodzie i w połogu.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EKW1: zna zasady doboru środków z zakresu postępowania fizjoterapeutycznego w róż-nych schorzeniach ginekologicznych;
EKW2: zna zasady doboru środków z zakresu postępowania fizjoterapeutycznego po
operacjach ginekologicznych w zależności od zastosowanej techniki;
EKW3: zna zasady przygotowania ciężarnej do porodu i w okresie połogu (szkoła rodzenia).
Umiejętności:
EKU1: poprawnie wykonuje zabiegi fizjoterapeutyczne po porodzie mające na celu likwi-dowanie niekorzystnych objawów np. ze strony układu krążenia, kostno–stawowego i mięśniowego;
EKU2: poprawnie wykonuje zabiegi fizjoterapeutyczne w okresie połogu;
EKU3: posiada umiejętność instruowania ciężarnych odnośnie wykonywania ćwiczeń w domu z zakresu przygotowania do porodu i w okresie połogu (szkoła rodzenia);
EKU4: poprawnie wykonuje zabiegi z zakresu fizjoterapii u kobiet z nietrzymaniem moczu;
EKU5: Posiada umiejętność instruowania pacjentek z nietrzymaniem moczu odnośnie wykonywania ćwiczeń w domu.
Kompetencje społeczne (postawy):
EKK1: potrafi samodzielnie wykonywać powierzone mu zadania
EKK2: potrafi pracować w zespole
EKK3: realizuje zadania zgodnie z zasadami BHP
Kryteria oceniania
Bardzo dobry (5.0): Student opanował zakładane efekty uczenia się w pełnym zakresie: udzielenie nie mniej niż 90% poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w kolokwium zaliczeniowym.
Dobry plus (4.5): Student opanował zakładane efekty uczenia się w pełnym zakresie (z nielicznymi nieścisłościami): udzielenie nie mniej niż 85% poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w kolokwium zaliczeniowym.
Dobry (4.0): Student opanował zakładane efekty uczenia się w zadowalającym zakresie: udzielenie nie mniej niż 80% poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w kolokwium zaliczeniowym
Dostateczny plus (3.5): Student opanował zakładane efekty uczenia się w niepełnym zakresie: udzielenie nie mniej niż 70% poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w kolokwium zaliczeniowym
Dostateczny (3.0): Student opanował zakładane efekty uczenia się w minimalnym zakresie: udzielenie nie mniej niż 60% poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w kolokwium zaliczeniowym
Niedostateczny (2.0): Student nie opanował zakładanych efektów uczenia się.
Literatura
1. Szukiewicz D., Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, PZWL, Warszawa, 2012.
2. Chmielewska D., Stania M., Fizjoterapia w zachowawczym leczeniu nietrzymania moczu u kobiet, AWF, Katowice 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: