Fizjoterapia w chorobach wewnętrznych: Fizjoterapia w pediatrii 14-FT-D5.5-FWPE
Wymagania wstępne:
1. Umiejętność wykorzystywania i obsługiwania przyrządów do pomiarów i oceny zaburzeń narządu ruchu.
2. Umiejętność doboru programu usprawnia.
3. Umiejętność wykonania podstawowych badań i testów diagnostycznych oraz interpretowania wyników.
4. Umiejętność prowadzenia dokumentacji procesu rehabilitacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EKW1: zna ogólne zasady postępowania w rehabilitacji pediatrycznej oraz rozumie specyfikę fizjoterapii dzieci i młodzieży w ujęciu rozwojowym – postępowanie w różnych grupach wiekowych;
EKW2: zna zasady doboru środków fizjoterapii u dzieci i młodzieży – w zależności od wieku, poziomu rozwoju, okresu choroby i stanu pacjenta;
EKW3: zna ograniczenia w zakresie stosowania fizjoterapii, wynikające z istoty chorób wewnętrznych u dzieci oraz sposobów ich leczenia;
EKW4: zna wskazania i przeciwwskazania do aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, w tym w kardiologii dziecięcej (we wrodzonych wadach serca leczonych operacyjnie i nieoperowanych) oraz w hemofilii;
EKW5: zna zasady fizjoterapii oddechowej niemowląt, dzieci i młodzieży z ostrymi i przewlekłymi chorobami układu oddechowego o przewadze zaburzeń obturacyjnych, np. astma oskrzelowa, zapalenie i rozstrzenie oskrzeli oraz o przewadze zaburzeń restrykcyjnych, np.
zapalenia płuc i opłucnej.
Umiejętności:
EKU1: poprawnie wykonuje ćwiczenia w różnych schorzeniach dzieci i młodzieży;
EKU2: poprawnie wykonuje zabiegi z zakresu fizjoterapii u dzieci i młodzieży wynikające z chorób wewnętrznych.
EKU3: asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: ocena rozwoju psychomotorycznego.
Kompetencje społeczne (postawy):
EKK1: rozumie potrzebę uczenia się
EKK2: potrafi brać odpowiedzialność za swoje działania.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach
2. Zaliczenie kolokwium cząstkowych, zaliczenie praktyczne.
3. Złożenie pracy zaliczeniowej
Ocena zakładanych efektów uczenia się.
Bardzo dobry - 5.0 - Student opanował zakładane efekty uczenia się w pełnym zakresie.
Dobry plus - 4.5 - Student opanował zakładane efekty uczenia się w pełnym zakresie, z nielicznymi nieścisłościami.
Dobry - 4,0 - Student opanował zakładane efekty uczenia się w zadowalającym zakresie.
Dostateczny plus - 3.5 - Student opanował zakładane efekty uczenia się w niepełnym zakresie.
Dostateczny - 3.0 - Student opanował zakładane efekty uczenia się w minimalnym zakresie.
Niedostateczny - 2.0 - Student nie opanował zakładanych efektów uczenia się.
Literatura
1. Tecklin – Fizjoterapia pediatryczna
2. Ewa Helwich-Wcześniak Wydawnictwo Lekarskie PZWL
3. W. Marciniak, A. Szulc- Wiktora Degi Ortopedia i Rehabilitacja Wydawnictwo Lekarskie PZWL
4. T. Hellbrügge - Pierwsze 365 dni życia dziecka Promyk Słońca Warszawa 1995
5. J. Czochańska – Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków Folium,
Lublin 1995
6. J. Nowotny – Zarys rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu AWF Katowice 1990 Maryja M.,
7. Domagalska M. - Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów. Śląska Akademia Medyczna Katowice 1997
8. Ludwika Sadowska, Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, AWF Wrocław 2001 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: