Metody specjalne fizjoterapii 14-FT-D5.6-MSF
Przedmiot jest oparty o metody zaawansowane używane do terapii pacjenta, zwykle wykorzystywane są techniki zaawansowane.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EKW1: zna klasyfikacje metod specjalnych;
EKW2: zna rozwój metod fizjoterapeutycznych w Polsce i na świecie;
EKW3: zna wskazania, przeciwwskazania oraz skutki uboczne środków i zabiegów
fizjoterapeutycznych;
EKW4: zna objawy i interpretuje zmiany patologiczne w różnych schorzeniach oraz zaburzeniach strukturalnych wywołanych chorobą, urazem lub inną formą niepełnosprawności dla potrzeb
diagnostyki funkcjonalnej oraz wykonywania zabiegów z zakresu metod specjalnych fizjoterapii;
EKW5: posiada szczegółową wiedzę z zakresu diagnostyki funkcjonalnej oraz doboru badań
diagnostycznych i funkcjonalnych do oceny stanu pacjenta na potrzeby wykonywania zabiegów
w ramach metod specjalnych fizjoterapii;
EKW6: zna metody neurofizjologiczne, w tym podstawy naukowe i zasady działania metod
neurofizjologicznych, takich jak: NDT, Vojty, PNF, ćwiczenia wspomagane zastępczym
sprzężeniem zwrotnym;
EKW7: zna założenia metodyczne i techniki wykonywane w metodzie NDT, historię metody NDT, główne zasady metody NDT;
EKW8: zna zasady wprowadzenie do Koncepcji Bobath dla dorosłych; ogólny schemat
koncepcji, cele i zasady główne koncepcji;
EKW9: zna metodę proprioceptywnego nerwowo–mięśniowego torowania (PNF), pojęcie metody PNF, filozofię PNF, zasady główne oraz techniki pracy;
EKW10: zna terapię punktów spustowych (definicję, podział, charakterystykę bólu związanego
z występowaniem punktów spustowych, etiologię – hipotezy, czynniki podtrzymujące punkty spustowe);
EKW11: zna terapię zaburzeń tkanek miękkich – techniki pracy powięziowej, anatomię i funkcję powięzi, charakterystykę taśm mięśniowych, genezę i objawy zaburzeń powięziowych, terapię nerwowo – mięśniową, cele i koncepcje terapii tkanek miękkich
EKW12: zna medycynę ortopedyczną wg Cyriaxa (wprowadzenie do systemu diagnostycznego stosowanego w medycynie ortopedycznej, systematyka technik fizjoterapeutycznych stosowanych w medycynie ortopedycznej, anatomiczne i biomechaniczne wyznaczniki funkcjonowania
zespołów funkcjonalnych);
EKW13: zna metodę Mc Kenzie, jej zasady diagnostyczne, zasady terapii i możliwości oraz ograniczenia;
EKW14: zna metodę dynamicznego plastrowania, jej zasady diagnostyczne, zasady terapii
i możliwości oraz ograniczenia;
EKW15: zna metody manipulacji i mobilizacji, techniki i zasady pracy poprawiające stabilizację stawów
EKW16: zna metody terapeutyczne stosowane w terapii blizn;
EKW17: zna podstawy metodyczne treningu funkcjonalnego w fizjoterapii;
EKW18: zna mechanizm oddziaływania specjalnych metod fizjoterapii na organizm pacjenta.
Umiejętności:
EKU1: potrafi opisać i zinterpretować podstawy działań interwencyjnych w odniesieniu do
pacjenta indywidualnego oraz do grup pacjentów;
EKU2: potrafi scharakteryzować i wyjaśnić mechanizm oddziaływania specjalnych metod
fizjoterapii;
EKU3: potrafi zaprogramować badania funkcjonalne układu ruchu, narządów wewnętrznych oraz badania wydolnościowe niezbędne dla doboru środków fizjoterapii, wykonywania zabiegów
i stosowania odpowiednich metod specjalnych fizjoterapii;
EKU4: potrafi dobrać badania diagnostyczne i funkcjonalne dla potrzeb tworzenia, weryfikacji
i modyfikacji programu fizjoterapii osób z różnymi dysfunkcjami i schorzeniami dla potrzeb
metod specjalnych fizjoterapii;
EKU5: potrafi tworzyć, weryfikować i modyfikować program usprawniania osób z różnymi
dysfunkcjami w obrębie układu oraz innych układów, stosownie do ich stanu klinicznego
i funkcjonalnego oraz celów kompleksowej rehabilitacji w ramach metod specjalnych fizjoterapii;
EKU6: potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu diagnostyki funkcjonalnej oraz metodycznych
podstaw metod specjalnych fizjoterapii dla potrzeb pacjenta;
EKU7: potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości w formie ustnej lub pisemnej
w sposób przystępny dla odbiorców oraz zaproponować możliwości usprawniania;
EKU8: potrafi wykonywać zabiegi z zakresu metod specjalnych fizjoterapii u osób z chorobami
i dysfunkcjami dotyczącymi różnych narządów i układów – stosownie do ich stanu klinicznego
i funkcjonalnego;
EKU9: potrafi wykorzystać zasady i techniki metod neurorozwojowych fizjologicznych, NDT oraz koncepcj Bobath dla dorosłych, Vojty, PNF, ćwiczeń wspomaganych zastępczym
sprzężeniem zwrotnym;
EKU10: potrafi wykorzystać zasady i techniki neuromobilizacji wg Butlera;
EKU11: potrafi wykorzystać zasady i techniki metody Mc Kenzie;
EKU12: potrafi wykorzystać zasady i techniki metody dynamicznego plastrowania,
EKU13: potrafi wykorzystać zasady i techniki mobilizacji (badanie podstawowe, diagnostyka różnicowa, model terapii w medycynie ortopedycznej);
EKU14: potrafi rozpoznać, interpretować i zastosować odpowiednie techniki dla terapii restrykcji powięziowych (wzorce Zinka – wzorce napięć powięziowych, metody palpacji i badania skóry oraz powięzi, techniki terapii tkanki mięśniowo powięziowej) oraz punktów spustowych (techniki wyszukiwania punktów spustowych, techniki rozluźniania punktów spustowych, terapia punktów spustowych w różnych okolicach ciała);
EKU15: potrafi wykorzystać zasady i techniki metody terapeutyczne stosowane w terapii blizn;
EKU16: potrafi zaprogramować trening funkcjonalny w fizjoterapii odpowiedni do stanu
pacjenta;
EKU17: posiada umiejętność instruowania chorych odnośnie wykonywania ćwiczeń z zakresu metod specjalnych w domu.
Kompetencje społeczne (postawy):
EKK1: student potrafi inicjować prace w zespole terapeutycznym oraz określać kierunki jego działania
EKK2: student jest tolerancyjny i potrafi zbudować prawidłowe relacje z pacjentem oraz zespołem terapeutycznym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne
Obecność
Złożenie pracy samokształceniowej
Literatura
1. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. T2- usprawnianie ruchowe. W.Sz.iP., 1997,
2. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapii cz. 3. Kasper, Kraków, 2005,
3. Prusiński A.: Neurologia praktyczna, PZWL, Warszawa, 2007,
4. Shacklock M.: Neurodynamika kliniczna, Elsevier, Wrocław, 2008,
5. Sadowska L.: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju Wrocław 2004,
6. Kukliński W.: Fizjoterapia w pediatrii. PZWL, Warszawa 2013,
7. Zborowski A.: Drenaż limfatyczny. Kraków 1998,
8. Olszewski J.: Fizjoterapia w otolaryngologii. Bielsko-Biała 2005,
9. Nowotny J.: Fizjoterapia. Cz 3. Kraków 2005
10. Myers T., Taśmy anatomiczne, wydanie II, Elsevier 2009.
11. Richter P, Hebgen E.: Punkty spustowe i łańcuchy mięśniowo- powięziowe w osteopatii i terapii manualnej. Wyd I. Galaktyka 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: