Praktyka fizjoterapeutyczna - ciągła 14-FT-D5.9-PFC
Celami praktyki zawodowej są:
6) nabycie umiejętności planowania procesu usprawniania i kontrolowania jego efektywności;
7) nabycie umiejętności prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej w zakresie
fizjoterapii;
8) wyrobienie i utrwalenie pozytywnych nawyków zawodowych oraz postawy społecznej
niezbędnych w pracy fizjoterapeuty;
9) nabycie umiejętności pracy w zespole terapeutycznym;
10) nabycie umiejętności organizacyjnych oraz wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnych
do samodzielnego tworzenia warsztatu pracy fizjoterapeuty;
11) wyrobienie nawyku samokształcenia koniecznego w pracy fizjoterapeuty;
12) nawiązanie kontaktów pomocnych w poszukiwaniu i kształtowaniu pracy zawodowej
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
F.W1. zjawiska fizyczne zachodzące w organizmie człowieka pod wpływem czynników
zewnętrznych;
F.W2. teoretyczne, metodyczne i praktyczne podstawy kinezyterapii i terapii manualnej,
specjalnych metod fizjoterapii, ergonomii oraz fizykoterapii i masażu leczniczego;
F.W3. metody oceny stanu układu ruchu człowieka służące do wyjaśnienia zaburzeń
struktury i funkcji tego układu oraz do potrzeb fizjoterapii w dysfunkcjach układu
ruchu i w chorobach wewnętrznych;
F.W4. metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub
urazem oraz podstawowe reakcje człowieka na chorobę i ból w zakresie niezbędnym
dla fizjoterapii;
F.W5. metody opisu i interpretacji podstawowych jednostek i zespołów chorobowych
w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii i planowanie
fizjoterapii;
F.W6. podstawy edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia oraz profilaktyki z
uwzględnieniem zjawiska niepełnosprawności;
F.W7. zasady doboru różnych form adaptowanej aktywności fizycznej oraz dyscyplin
sportowych osób z niepełnosprawnościami w rehabilitacji kompleksowej
i podtrzymywaniu sprawności osób ze specjalnymi potrzebami;
F.W8. zasady działania wyrobów medycznych stosowanych w rehabilitacji;
F.W9. zasady etyczne obowiązujące w pracy z pacjentem;
F.W10. zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych
(evidence based medicine/physiotherapy);
F.W11. standardy fizjoterapeutyczne;
F.W12. rolę fizjoterapeuty w procesie kompleksowej rehabilitacji i innych specjalistów
w zespole terapeutycznym;
F.W13. prawne, etyczne i metodyczne aspekty prowadzenia badań klinicznych oraz rolę
fizjoterapeuty w ich prowadzeniu;
F.W14. zasady promocji zdrowia, jej zadania oraz rolę fizjoterapeuty w propagowaniu
zdrowego stylu życia;
F.W15. podstawowe zagadnienia dotyczące zależności psychosomatycznych i metod
z zakresu budowania świadomości ciała;
F.W16. zadania poszczególnych organów samorządu zawodowego fizjoterapeutów oraz
prawa i obowiązki jego członków;
Dziennik Ustaw – 215 – Poz. 1573 – 212 –
F.W17. zasady etyki zawodowej fizjoterapeuty;
F.W18. zasady odpowiedzialności zawodowej fizjoterapeuty.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
F.U1. przeprowadzić badania i zinterpretować ich wyniki oraz przeprowadzić testy
funkcjonalne niezbędne do doboru środków fizjoterapii, wykonywania zabiegów
i stosowania podstawowych metod terapeutycznych;
F.U2. samodzielnie wykonywać zabiegi z zakresu kinezyterapii, terapii manualnej,
fizykoterapii i masażu leczniczego;
F.U3. tworzyć, weryfikować i modyfikować programy usprawniania osób z różnymi
dysfunkcjami układu ruchu i innych narządów oraz układów, stosownie do ich stanu
klinicznego i funkcjonalnego, oraz celów kompleksowej rehabilitacji;
F.U4. wykazać specjalistyczne umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form
aktywności fizycznej;
F.U5. dobierać wyroby medyczne stosownie do rodzaju dysfunkcji i potrzeb pacjenta na
każdym etapie rehabilitacji;
F.U6. zastosować wyroby medyczne oraz poinstruować pacjenta, jak z nich korzystać;
F.U7. wykorzystywać i obsługiwać aparaturę, sprzęt do fizjoterapii i sprzęt do badań
funkcjonalnych oraz przygotować stanowisko pracy;
F.U8. pracować w zespole interdyscyplinarnym zapewniającym ciągłość opieki nad
pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu, z pacjentem i jego
rodziną;
F.U9. wprowadzić dane i uzyskane informacje oraz opis efektów zabiegów i działań
terapeutycznych do dokumentacji pacjenta;
F.U10. inicjować, organizować i realizować działania ukierunkowane na edukację
zdrowotną, promocję zdrowia i profilaktykę niepełnosprawności;
F.U11. określić zakres swoich kompetencji zawodowych i współpracować
z przedstawicielami innych zawodów medycznych;
F.U12. samodzielnie wykonywać powierzone zadania i właściwie organizować własną pracę
oraz brać za nią odpowiedzialność;
F.U13. pracować w zespole i przyjmować odpowiedzialność za udział w podejmowaniu
decyzji;
F.U14. aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu terapeutycznego;
F.U15. aktywnie uczestniczyć w dyskusjach na temat problemów zawodowych,
z uwzględnieniem zasad etycznych;
F.U16. stosować się do zasad deontologii zawodowej, w tym do zasad etyki zawodowej
fizjoterapeuty;
F.U17. przestrzegać praw pacjenta;
F.U18. nawiązać relację z pacjentem i współpracownikami opartą na wzajemnym zaufaniu
i szacunku.
Kryteria oceniania
Odpowiedź ustna
Ćwiczenia z udziałem pacjenta
Dziennik umiejętności i analiza przypadku poprzez weryfikację umiejętności praktycznych z udziałem pacjenta
Karta obserwacji i analiza przypadku poprzez weryfikację umiejętności praktycznych z udziałem pacjenta
Bardzo dobry - student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, bezbłędnie przygotowuje partie materiału podczas pracy bezkontaktowej, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry plus - student posiada szczegółową wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, lecz obarczoną drobnymi błędami, przygotowuje bezbłędnie partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
Dobry - student przyswoił wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu dobrym, przygotowuje partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową z drobnymi błędami, wykazuje średnie zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny plus - student posiada wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu podstawowym, popełnia błędy podczas przygotowywania partii materiału zadanego na pracę bezkontaktową, wykazuje przeciętne zaangażowanie podczas ćwiczeń.
Dostateczny - student posiada wiedzę i umiejętności, wymienioną w efektach kształcenia w stopniu minimalnym. Informacje, jakie przyswoił sobie podczas pracy bezkontaktowej są niepełne i obarczone błędami.
Niedostateczny - student nie opanował wiedzy i umiejętności wymienionych w efektach kształcenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: