Estetyka 14-KOS-D3.3-E
Wykłady:
1. (2 godz) zapoznanie studentów z kryteriami oceniania, prezentacja sylabusa, zakresu materiału, zasad oceniania, zasad zaliczania, zasad uczestnictwa w zajęciach oraz wykład z prezentacją "Znaczenia i symbolika" - wstęp do rozumienia sztuki i estetyki
2. (2 godz) - "Kanon piękna" (omówienie kanonów piękna ciała i ich zmian od prehistorii do współczesności)
3. (2 godz) - "Artysta, twórca, tworzenie" (problemy kreacji, sposoby rozumienia artystów i ich wytworów na przestrzeni dziejów)
4. (2 godz) - "Miejsca dzieła. Postrzeganie dzieła" (elementy socjologii sztuki oraz psychologii sztuki - system artystyczny, percepcja powiązana z miejscem)
5. (2 godz) - "Klasyczne kategorie piękna" (za Tatarkiewiczem przechadzka po klasycznych kategoriach piękna, tłumaczących zadania i rozumienie dzieła sztuki)
6. (2 godz) - "Estetyka współczesności" (estetyka sztuki XX wieku - od Duchampa po performance)
7. (2 godz) - "Estetyka postmodernizmu" (kluczowe cechy ponowoczesności w kontekście piękna i wytworów artystycznych)
8. (1 godz) - "O designie" (wprowadzenie do estetyki sztuki użytkowej)
Ćwiczenia są praktycznym uzupełnieniem tematyki poszczególnych wykładów i opierają się na następujących modułach:
1. Estetyka i symbolika – próba zdefiniowania i zrozumienia terminów. W czasie zajęć zostaną poruszone kwestie symboliki związane ściśle z przyszłym zawodem studentów, m. in. symbolika kolorów, kamieni szlachetnych, roślin czy zwierząt (2h)
2. Klasyczne kategorie piękna – określenie czym jest piękno i czy jest to termin definiowalny. Problematyka kategorii piękna (np. duchowe, moralne, cielesne) (2h)
3. Kanon piękna - omówienie różnych kanonów piękna, od prehistorycznego, następnie starożytnego (Egipt, Grecja) a skończywszy na współczesnych kanonach piękna występujących w różnych kulturach i religiach na całym świecie (3h)
4. Artysta – próba odpowiedzi na pytanie: kogo możemy uważać za artystę, a kogo za rzemieślnika. Poruszenie kwestii twórcy oraz samego procesu tworzenia dzieła (4h)
5. Estetyka współczesności – kwestie wartościowania i deestetyzacji sztuki (2h)
6. Design a estetyka – skupienie uwagi na otaczających nas przedmiotach w kategorii piękna. Konfrontacja terminu estetyka w designie. Próba odpowiedzi na pytanie: czy designer jest inżynierem czy artystą (2h)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EKW1 - Zna zasady kompozycji i kolorystyki w odniesieniu do przyszłej pracy zawodowej
EKU1 - Umie kształtować wrażliwość na piękno poprzez kontakt z dziełami sztuki(reprodukcje), prezentacje dzieł sztuki różnych epok
EKU2 - Pogłębia umiejętności komponowania i rozwiązywania zadań kolorystycznych
EKU3 - Rozwija wyobraźnię plastyczną i koncepcyjne myślenie w tworzeniu własnych koncepcji kompozycyjnych
EKK1 - Jest zorientowany na problemy klienta
Kryteria oceniania
Wykład (ZAL) - jedno nieobligatoryjne zadanie w trakcie semestru, mogące podnieść ocenę z ćwiczeń
Ćwiczenia (ZAL/O) - warunki zaliczenia
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych na które składają się:
• Przygotowanie się i aktywny udział w ćwiczeniach
• Przygotowanie wypowiedzi na temat estetyki najbliższego otoczenia
• Wykonanie face chartów obrazujących estetykę makijażu w różnych okresach historycznych
• Frekwencja (w związku z tym, że zajęcia odbywają się w trzech blokach 4-godzinnych oraz jednym 3-godzinnym, nie ma możliwości nieusprawiedliwionego uczestnictwa w zajęciach. Wymagane jest zwolnienie lekarskie)
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
B. Dziemidok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa, 2021.
W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2022.
W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. I-III, Warszawa 2015.
Teksty konieczne do ew. przygotowania treści przez studentów - udostępniane przez prowadzących zajęcia w postaci elektronicznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: