Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne 14-PIEL-D3.5-NiPN
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
D.W1. czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku
D.W2. etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach;
D.W3. zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie neurologicznym
D.W4. rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania;
D.W5. zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach;
D.W6. właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania
D.W7. standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia;
D.W8 reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację;
D.W10. zasady organizacji opieki specjalistycznej intensywnej opieki medycznej, neurologicznej,
D.W18. metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości i przytomności;
D.W22. zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia
dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według
protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej
dla poprawy wyników leczenia
D.W26. podstawowe kierunki rehabilitacji leczniczej i zawodowej;
D.W27. przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego w różnych chorobach;
D.W28. standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie;
D.W31. patofizjologię i objawy kliniczne chorób stanowiących zagrożenie dla życia (niewydolność oddechowa, niewydolność krążenia, niewydolność układu nerwowego, wstrząs, sepsa);
D.W32. metody i skale oceny bólu, poziomu sedacji oraz zaburzeń snu
oraz stanów delirycznych u pacjentów w stanach zagrożenia życia;
D.W33. metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie
D.U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską,
ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać
interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki
pielęgniarskiej;
D.U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów
w różnym wieku i stanie zdrowia
D.U3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób
D.U6. dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków
D.U7. dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji
D.U8. rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych;
D.U9. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii;
D.U11. modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałające
D.U12. przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych
D.U15. dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych procesu pielęgnowania,
D.U16. uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania
sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych;
D.U17. prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe
D.U18. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego
D.U19. pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną;
D.U20. prowadzić rozmowę terapeutyczną;
D.U21. prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej;
D.U21. prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej;
D.U23. asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych
D.U24. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe
D.U26. przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza;
D.U27. udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego
zagrożenia życia.
D.K1. kierowania się dobrem pacjenta,
D.K2. poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece,
D.K3. okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
D.K4. przejawiania empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami;
D.K5. przestrzegania praw pacjenta;
D.K6. zachowywania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem;
D.K7. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki;
D.K8. współdziała w zespole interdyscyplinarnym w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej;
D.K9. przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
D.K10. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywanie czynności zawodowych;
D.K11. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności
z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
D.K12. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających
na reakcje własne i pacjenta;
D.K13. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń
w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;
D.K14. dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
D.K15. systematycznej aktualizacji wiedzy zawodowej i kształtowania swoich umiejętności i kompetencji społecznych, dążenia do profesjonalizm
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do egzaminu:
uzyskanie zaliczenia z wykładów,
uzyskanie zaliczenia z zajęć praktycznych w tym z zajęć praktycznych w CSM,
Forma egzaminu:
o egzamin pisemny, test jednokrotnego wyboru
Praktyki zawodowe
80 h praktyk zawodowych w oddziale neurologii
Tematyka:
1. Organizacja pracy, przepisy bhp, procedury w oddziale neurologii.
Specyfika sytuacji pacjenta neurologicznego i pracy pielęgniarki.
Dokumentacja leczenia i pielęgnowania chorego.
2. Badania diagnostyczne w neurologii. Przygotowanie chorego do
badań diagnostycznych i pielęgnowanie po ich wykonaniu.
3. Skale i narzędzia oceny stanu chorego w neurologii.
4. Wskazania, zlecanie i wypisywanie skierowań na badania
diagnostyczne.
5. Udział w leczeniu i pielęgnacji chorych po udarach mózgu.
6. Udział pielęgniarki w farmakoterapii. Przygotowanie zapisu form
recepturowych substancji leczniczych.
Literatura
1. Kozubski W. red. Neurologia kompendium. PZWL Wydawnictwo lekarskie. Warszawa 2014.
2. Jaracz K., Kozubski W. red. Pielęgniarstwo neurologiczne: podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo lekarskie. Warszawa 2019.
3. Adamkiewicz B., Głąbiński A., Klimek A. Neurologia dla studentów wydziałów pielęgniarstwa. Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA, 2010.
4. Podemski R. Kompendium neurologii. Wydawnictwo Via Medica. Gdańsk 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: