Wielokulturowość w opiece nad kobietą 14-PO-D2.3-WOK
Przygotowanie studenta do:
- interpretowania i rozumienia wiedzy dotyczącej modeli opieki funkcjonujących w Rzeczpospolitej Polskiej i wybranych państwach, ze szczególnym ukierunkowaniem opieki nad kobietą ciężarną;
- aktywnego pogłębiania wiedzy z zakresu uwarunkowań zdrowotnych w odniesieniu do różnic religijnych, kulturowych, etnicznych i narodowych.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
A.W23. modele opieki koordynowanej funkcjonujące
w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach,
w szczególności opieki koordynowanej nad kobietą ciężarną;
A.W27. teorie i modele opieki w odniesieniu do wielokulturowości podopiecznych w opiece położniczo-neonatologicznej
i ginekologicznej;
A.W28. religijne, kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań zdrowotnych oraz komunikację międzykulturową w aspekcie zdrowia prokreacyjnego, macierzyństwa
i ojcostwa;
A.W29. uwarunkowania społeczno-kulturowe i religijne
w odniesieniu do opieki nad kobietą i jej rodziną;
UMIEJĘTNOŚCI
W zakresie umiejętności student potrafi:
A.U20. stosować różne metody komunikacji z kobietą i jej rodziną, uwzględniając różnice kulturowe, konsekwencje uchodźctwa, imigracji i repatriacji;
A.U21. analizować religijno-kulturowe aspekty opieki nad kobietą
i jej rodziną w okresie okołoporodowym i opieki neonatologicznej;
A.U22. stosować uwarunkowania religijne i kulturowe
w odniesieniu do potrzeb kobiet w różnych okresach ich życia i różnym stanie zdrowia oraz ich rodzin;
A.U23. analizować relację położna-pacjentka i wskazywać na bariery w komunikacji międzykulturowej;
A.U24. identyfikować problemy pacjentek oraz ich rodzin (niepowodzenia prokreacyjne, transplantologia, transfuzja, żywienie) wynikające z uwarunkowań kulturowych, religijnych i etnicznych kobiet w różnych okresach ich życia
i różnym stanie zdrowia;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
A.K1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
A.K4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów
w realizacji określonych zadań;
A.K9. systematycznego wzbogacania wiedzy zawodowej
i kształtowania umiejętności, dążąc do profesjonalizmu;
A.K11. systematycznego pobudzania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w różnych kręgach społecznych;
Kryteria oceniania
SPOSOBY OCENY:
F –Formułująca
P –Podsumowująca
Pozytywne zaliczenie każdej z form zajęć modułu i uzyskanie z niej pozytywnej oceny stanowi podstawę do zaliczenia przedmiotu – przedmiot kończy się EGZAMINEM
Wykład (W) Zasady obecności studenta na wykładach prowadzący podaje do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach.
F1 obecność na zajęciach zgodnie z harmonogramem
F2realizacja zleconego zadania
(praca pisemna i/lub odpowiedź ustna)
P ustalenie oceny z wykładu odbywa się na podstawie ocen
cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie trwania zajęć
i obecności na zajęciach
Ćwiczenia (Ć) F1 wymagana jest 100% frekwencja, w przypadku nieobecności studenta na zajęciach zobowiązany jest on do odrobienia zajęć;
F2 aktywny udział w ćwiczeniach;
F3 zaliczanie umiejętności bieżących zdobywanych podczas realizacji zajęć;
F4 dyskusja w trakcie ćwiczeń, sprawdzająca przygotowanie do zajęć;
P Ustalenie oceny z ćwiczeń odbywa się na podstawie ocen
cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie
trwania zajęć i obecności na zajęciach.
EGZAMIN KOŃCOWY
z przedmiotu/MODUŁU Warunki dopuszczenia do egzaminu:
uzyskanie zaliczenia z wykładów,
uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń,
Forma egzaminu:
egzamin pisemny, test jednokrotnego wyboru;
KRYTERIA OCENY ODPOWIEDZI USTNEJ (F) Skala ocen odpowiedzi ustnej (F)
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 16
1. Zasób wiadomości, zrozumienie tematu. 0-5 dobry plus 15
2. Aktualność wiedzy. 0-5 Dobry 13-14
3. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny plus 11-12
4. Spójność konstrukcji wypowiedzi. 0-3 Dostateczny 9-10
RAZEM: 16 pkt Niedostateczny <8
KRYTERIA OCENY PISEMNEJ PRACY (F) Skala ocen pisemnej pracy samokształceniowej (F)
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 19-20
1. Zgodność tematyki i treści, zrozumienie tematu. 0-5 dobry plus 17-18
2. Aktualność wiedzy. 0-5 Dobry 15-16
3. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny plus 13-14
4. Spójność pracy. 0-3 Dostateczny 11-12
5. Wybór właściwej literatury. 0-2 Niedostateczny <10
6. Estetyka pracy. 0-2
RAZEM: 20 pkt
KRYTERIA OCENY TESTU JEDNOKROTNEGO WYBORU (P)
bardzo dobry (5,0) bdb
powyżej 91% poprawnych odpowiedzi,
dobry plus
(4,5) db plus
81-90% poprawnych odpowiedzi,
dobry
(4,0) db
71-80% poprawnych odpowiedzi,
dostateczny plus (3,5) dst plus
66-70% poprawnych odpowiedzi,
dostateczny (3,0) dst
60-65% poprawnych odpowiedzi,
niedostateczny (2,0) ndst
poniżej 60% poprawnych odpowiedzi,
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Kwiatkowska A: Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym, Wydawnictwo Naukowe PWN 2019
Kossak-Główczewski K, Kożyczkowska A: Wielokulturowość między edukacją regionalną i edukacją międzykulturową, Kraków 2018
Kędziora-Kornatowska K, Krajewska-Kułak E, Wrońska I: Problemy wielokulturowości
w medycynie, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: