Praktyka położnicza w perspektywie międzynarodowej 14-PO-D2.4-PPwPM
Zapoznanie studenta z praktyką położniczą oraz normami europejskimi
w zawodzie położnej, a także przedstawienie rozwoju położnictwa na tle międzynarodowym.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
C.W9. procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych położnych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
C.W10. systemy kształcenia przeddyplomowego
i podyplomowego położnych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
C.W11. systemy i współczesne kierunki organizowania opieki położniczej;
C.W12. inicjatywy i strategie międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia kobiet;
C.W13. zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej.
UMIEJĘTNOŚCI
W zakresie umiejętności student potrafi:
C.U6. korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji
i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje
i stowarzyszenia położnicze;
C.U7. wykorzystywać wyniki badań naukowych
w zakresie opieki położniczej, ginekologicznej i neonatologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji
w praktyce zawodowej;
C.U8. przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki położniczej w oparciu o wyniki badań naukowych;
C.U9. stosować zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego położnictwa, ginekologii i neonatologii;
C.U10. analizować inicjatywy i strategie międzynarodowe dotyczące ochrony
i promocji zdrowia kobiet w celu organizowania opieki nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
C.K1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników
z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
C.K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej oraz zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
C.K3. okazywania dbałości o prestiż związany
z wykonywaniem zawodu położnej
i solidarność zawodową;
C.K4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów
w realizacji określonych zadań;
Kryteria oceniania
SPOSOBY OCENY:
F - Formułująca
P - Podsumowująca
Pozytywne zaliczenie każdej z form zajęć modułu i uzyskanie z niej pozytywnej oceny stanowi podstawę do zaliczenia przedmiotu – przedmiot kończy się EGZAMINEM.
Wykład (W) Zasady obecności studenta na wykładach prowadzący podaje do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach.
P Ustalenie zaliczenia wykładów odbywa się na podstawie
obecności i aktywności studenta na zajęciach.
Ćwiczenia (Ć) F1 wymagana jest 100% frekwencja, w przypadku nieobecności studenta na zajęciach zobowiązany jest on do odrobienia zajęć;
F2 aktywny udział w ćwiczeniach;
F3 zaliczanie umiejętności bieżących zdobywanych podczas realizacji zajęć;
F4 dyskusja w trakcie ćwiczeń, sprawdzająca przygotowanie
do zajęć;
P Ustalenie oceny z ćwiczeń odbywa się na podstawie ocen
cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie
trwania zajęć i obecności na zajęciach.
Seminarium (S) F1 wymagana jest 100% frekwencja, w przypadku nieobecności studenta na zajęciach zobowiązany jest on do odrobienia zajęć;
F2 aktywny udział w seminarium;
F3 zaliczanie umiejętności bieżących zdobywanych podczas realizacji zajęć;
F4 dyskusja w trakcie seminarium, sprawdzająca przygotowanie do zajęć;
P Ustalenie oceny z ćwiczeń odbywa się na podstawie ocen
cząstkowych otrzymanych przez studenta w czasie
trwania zajęć i obecności na zajęciach.
EGZAMIN KOŃCOWY Z PREDMIOTU/MZODUŁU
Warunki dopuszczenia do egzaminu:
uzyskanie zaliczenia z wykładów;
uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń;
- uzyskanie zaliczeń z pracowni CSM;
Forma egzaminu:
egzamin pisemny, test jednokrotnego wyboru;
KRYTERIA OCENY ODPOWIEDZI USTNEJ (F) Skala ocen odpowiedzi ustnej (F)
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 16
1. Zasób wiadomości, zrozumienie tematu. 0-5 dobry plus 15
2. Aktualność wiedzy. 0-5 Dobry 13-14
3. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny plus 11-12
4. Spójność konstrukcji wypowiedzi. 0-3 Dostateczny 9-10
RAZEM: 16 pkt Niedostateczny <8
KRYTERIA OCENY PISEMNEJ PRACY (F) Skala ocen pisemnej pracy(F)
w odniesieniu do ilości uzyskanych punktów
Lp. KRYTERIA Liczba punktów
bardzo dobry 19-20
1. Zgodność tematyki i treści, zrozumienie tematu. 0-5 dobry plus 17-18
2. Aktualność wiedzy. 0-5 Dobry 15-16
3. Zastosowanie prawidłowej terminologii. 0-3 dostateczny plus 13-14
4. Spójność pracy. 0-3 Dostateczny 11-12
5. Wybór właściwej literatury. 0-2 Niedostateczny <10
6. Estetyka pracy. 0-2
RAZEM: 20 pkt
KRYTERIA OCENY TESTU JEDNOKROTNEGO WYBORU (P)
bardzo dobry (5,0) bdb
powyżej 91% poprawnych odpowiedzi,
dobry plus
(4,5) db plus
81-90% poprawnych odpowiedzi,
dobry
(4,0) db
71-80% poprawnych odpowiedzi,
dostateczny plus (3,5) dst plus
66-70% poprawnych odpowiedzi,
dostateczny (3,0) dst
60-65% poprawnych odpowiedzi,
niedostateczny (2,0) ndst
poniżej 60% poprawnych odpowiedzi,
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Dyrektywa UE 2003/88/WE
Fiutak A. Prawo w medycynie. Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2014
Kubiak R. Prawo medyczne. Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2014
Rozwadowska E. Położna systemie prawnym- prawo dla położnych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2012
Wrońska I. Wybrane zagadnienia pielęgniarstwa europejskiego. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: