Turystyka historyczna 2.06-TH
1. Co to jest turystyka historyczna?
2. Osoba przewodnika turystycznego – aspekty prawne,
3. Scenariusz wycieczki edukacyjnej,
4. Ruch rekonstrukcyjny a turystyka historyczna,
5. Miejsca pamięci a turystyka historyczna,
6. Przestrzeń historyczno-turystyczna cmentarzy,
7. Przestrzeń historyczno-turystyczna miast,
8. Szlaki historyczno-turystyczne w Polsce,
9. Militarna turystyka historyczna,
10. Muzealna turystyka historyczna,
11. Turystyka historyczna jako element edukacji w szkole,
12. Potencjał skansenów dla turystyki historycznej,
13. Religijna turystyka historyczna,
14. Industrialna turystyka historyczna,
15. Turystyka historyczna na pograniczach i turystyka etniczna.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w terenie
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk historycznych wśród nauk humanistycznych, społecznych oraz innych dyscyplin nauki, jak też znaczenie różnych dyscyplin naukowych w pracy historyka
K_W06 zna i rozumie relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością
K_W14 zna i rozumie metody analizy i interpretacji źródeł historycznych raz zasady gromadzenia, opracowywania, przechowywania
i udostępniania różnych źródeł historycznych i wytworów kultury
K_W16 zna i rozumie działalność i ofertę instytucji zachowujących spuściznę historyczną, popularyzującą wiedzę historycznych i zajmujących się ochroną dóbr kultury
Umiejętności
K_U01 potrafi samodzielnie i w sposób uporządkowany wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użyt-kować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł, technik i metod właściwych dla pracy historyka
K_U03 potrafi poprawnie zredagować tekst naukowy, opatrując go komentarzami i opatrywania przypisami zgodnie z zasadami obowiązującej w nauce historycznej i pokrewnych dyscyplinach
K_U04 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować własne wnioski dotyczące wybranych zagadnień historycznych i odnoszących się di życia społecznego
K_U11 posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i prezentacji wiedzy historycznej
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K01 jest gotów do przestrzegania norm etycznych w pracy historyka i popularyzacji wiedzy historycznej
K_K02 jest gotów do uznawania i poszanowania różnych punktów widzenia wynikających z podłoża narodowego, kulturowego, społecznego i historycznego
K_K03 jest gotów do rozwoju swoich kompetencji i umiejętności fachowych w zakresie badań historycznych i humanistycznych
K_K04 jest gotów do docenienia i ochrony dziedzictwa historycznego i kulturowego swojego regionu, Polski i Europy, jak też uznania i szanowania roli historii w kształtowaniu życia społecznego
K_K05 jest gotów do popularyzowania wiedzy historycznej
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
Podstawowe kryteria
- 20 % - aktywność na zajęciach,
- 80 % - wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie scenariusza wycieczki edukacyjnej związanej z miejscem lub miejscami historycznymi,
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
- W. Alejziak, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Kraków 2000.
- Bliska historia. O badaniach historii lokalnej i regionalnej, red. P. Wiszewski, Warszawa 2018.
- N. Gałuszka, Turystyka dziedzictwa. Poradnik dla organizacji pozarządowych, Kraków 2008.
- Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Warszawa 2018.
- T. Jędrysiak, M. A. von Rohrscheidt, Militarna turystyka kulturowa, Warszawa 2011.
- A. Kowalczyk, Turystyka historyczno-militarna, [w:] Współczesne formy turystyki kulturowej, red. K. Buczkowska, M. A. von Rohrscheidt, Poznań 2009.
- A. Kowalczyk, Nowe formy turystyki miejskiej, „Prace i Studia Geograficzne” 2005, t. 35, s. 155-197.
- M. Kula, Krótki raport o użytkowaniu historii, Warszawa 2020.
- S. S. Nicieja, Ogród snu i pamięci. Dzieje Cmentarza Łyczakowskiego we Lwowie oraz ludzi tam spoczywających w latach 1786-2010, Opole 2011.
- E. Puchnarewicz, Miejsce turystyki historycznej w procesie edukacji młodzieży, „Zeszyty Naukowe”, nr 38, 2013, s.
- M.A. von Rohrscheidt, Historia w turystyce kulturowej, Warszawa 2018.
- M. A. von Rohrscheidt, Funkcjonowanie polskich pomników historii w ramach szlaków turystyczno – kulturowych na przy-kładzie Szlaku Piastowskiego, [w:] Podróże i turystyka w perspektywie społecznej, filozoficznej i pedagogicznej. Człowiek w globalizującym się społeczeństwie, red. J. Wyleżałek, t. 1, Warszawa 2014, s. 235-269.
- M. A. von Rohrscheidt, Współczesne przewodnictwo miejskie. Metodyka i organizacja interpretacji dziedzictwa, Kraków-Poznań 2014.
- M. A. von Rohrscheidt, Nowoczesne trasy miejskie jako forma prezentacji historii i kultury oraz oferta turystyczna, [w:] Kultura i turystyka, wspólnie zyskać, red. A. Stasiak, Łódź 2009.
- M. A. von Rohrscheidt, Militarna turystyka kulturowa – zagadnienia ogólne, [w:] T. Jędrysiak, M. A. von Rohrscheidt, Mili-tarna turystyka kulturowa, Warszawa 2011.
- A. Stępnik, Turystyka historyczna, [w:] Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Warszawa 2018, s. 149-156.
- R. Szuchta, W poszukiwaniu zaginionego świata. Turystyka historyczna szlakiem dziedzictwa kulturowego kresowych Żydów, [w:] Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Warszawa 2018, s. 157-163.
- S. Tanaś, Przestrzeń turystyczna cmentarzy. Wstęp do tanatoturystyki, Łódź 2009.
- Turystyka muzealna, red. A. Niemczyk, R. Seweryn, Kraków 2015.
- Turystyka historyczna, t. 1, red. Z. Hojka, K. Nowak, Katowice 2017.
- Turystyka historyczna, t. 2, red. Z. Hojka, K. Nowak, Katowice 2020.
- Turystyka w edukacji historycznej i obywatelskiej, red. M. Anusz, J. Bugajska-Więcławska, J. Stępnik, D. Szewczuk, Lublin 2016.
- J. Wojdoń, Public history, czyli historia w przestrzeni publicznej, „Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszech-nym”, t. 34, 2015, nr 3, s. 25-41.
- J. Wojdon, Turystyka historyczna jako element historii w przestrzeni publicznej (public history), [w:] Turystyka w edukacji historycznej i obywatelskiej, red. M. Ausz, Lublin 2017, s. 59-69.
USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19971330884
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: