Doradztwo filozoficzne 2.1-DF-CF
Zajęcia nr 1 Kontrakt
1) Sformułowanie celu zajęć z Doradztwa filozoficznego. Dlaczego warsztaty?
2) Formułowanie kontraktu. Przydzielenie funkcji
3) Przedstawienie idei filozofii jako sztuki życia.
Zajęcia nr 2 Wewnętrzny Coach
(1) Stoickie ćwiczenie „przypomnienie rzeczy dobrych”: zaczynamy od krótkiej medytacji o tym, co uważamy za dobre w naszym życiu.
(2) Otwarcie „z czym przychodzisz...”
(3) Formułowanie celu
(Możliwości: integracja grupy; stworzenie okazji do przyglądania się procesowi coachingu grupowego; wprowadzanie do filozofii jako „sztuki życia wewnętrznego”; rozwijanie umiejętności uważnego słuchania)
(4) Omówienie filmu „Nazywał się...”. Kto to jest „Wewnętrzny coach”. Juhna jako Ardżuna. Metafora rydwanu w Baghawadgicie
5) Wybór coacha filozoficznego dla każdego uczestnika. Każda osoba wybiera sobie coacha. Zadanie to nawiązanie relacji w ciągu semestru. (W pracy zaliczeniowej na koniec semestru można napisać: co mi dało posiadanie coacha w tym semestrze). Stworzenie relacji jako podstawa coachingu filozoficznego
6) Podział na 3 grupy robocze (zgodnie z wynikami enneagramu)
7) Praca w grupach. Każda grupa jest zbiorowym coachem i ma pomóc osobie z problemem
a rówieśniczej
Zajęcia nr 3 Coaching filozoficzny w stylu stoików. Dyscyplina przyzwolenia
1) Prezentacja przygotowanych przez grupy ćwiczeń (zadanych na zajęciach
2) Omówienie ćwiczeń z informacją zwrotną
Zasady udzielania informacji zwrotnej
3) Ćwiczenie w grupach „Sztuka osądzania”
Zasady osądzania według stoików.
Zajęcia nr 4 Stoicka dyscyplina pragnienia
1) O celu i zasadach zapisanych w kontrakcie
2) Motto z Epikteta „Nie naginaj wydarzeń do swojej woli ale wolę do biegu wydarzeń”
(Temat do dyskusji czy to motto to zachęta do wycofywania się, postawy pasywnej, braku inicjatywy? Czy ma to podłoże neurotyczne?)
3) Ćwiczenie do pracy w grupach (tych samych, co poprzednio)
Jak radzić sobie w sytuacjach, gdy to, czego pragniemy okazuje się nieosiągalne?
Np. nieszczęśliwe zakochanie
(Znów w formie zbioru zasad)
4) Przedstawienie wyników dyskusji w grupach na forum
5) Przedstawienie głównej idei dyscypliny pragnienia stoików
6) Źródła frustracji. Stoicka apatia i amor fati
Zajęcia nr 5 Dyscyplina działania według Stoików
Do dyskusji:
(1) Jaką rolę w naszym działaniu pełni prawo moralne?
(2) Co sądzisz o powiedzeniu Seneki: „Gdy całujesz dziecko, powiedz sobie: jutro umrze
(3) Jak uniknąć apatycznej rezygnacji, przyjmując postawę zgody na wszystko, co przynosi Los?
Zajęcia nr 6 Filozofia jako sztuka dialogu wewnętrznego
(1) Pytanie otwarcia: Czym jest dla mnie dialog wewnętrzny?
(2) Główne założenia teorii dialogu wewnętrznego. Teoria umysłu bikameralnego. Przykłady z Iliady i Odysei. Teorie wielości osobowości. Analiza transakcyjna i model wewnętrznej rodziny
Wygnańcy i managerowie, Model IFS
(3) Dwa rodzaje myślenia: umysł instrumentalny i umysł kontemplujący
(4) Ćwiczenie: Rodzice i Dzieci
(5) Ćwiczenie obraz „Powrót syna marnotrawnego”
Zajęcia nr 7 Logoterapia jako forma coachingu filozoficznego
Wprowadzenie
(1) O dwóch umysłach (powtórzenie).W jaki sposób umysł odczytuje sens sytuacji problemowej?
(2) Główne założenia logoterapii Wiktora Frankla
Temat do dyskusji: Jaki życie ma sens?
Ćwiczenie 1: Rozmowa z pozycji Rodzica i Dziecka
Jak prowadzić rozmowę z pozycji Dorosłego?
Zadanie domowe: przeczytać Alfred Langle, Analiza egzystencjalna- poszukiwanie zgody na życie http://www.webaholics.at/userfile/doc/Existential-analysis-2003.pdf
Zajęcia nr 8 Analiza egzystencjalna w doradztwie filozoficznym
(1) Logoterapia Frankla a analiza egzystencjalna Langlego
(2) 4 etapy analizy egzystencjalnej
Ćwiczenie1: jaki sens ma życie?
Ćwiczenie2 : określamy hierarchię wartości.
Zajęcia 9. Dialog Sokratejski w doradztwie filozoficznym
(1) Struktura dialogu Sokratejskiego
(2) Różne formy dialogiem
(3) Dialog jako metoda
Ćwiczenie 1: Wybór tematu jako element procesu grupowego
Ćwiczenie 2 Dyskusja w formule sokratejskiej (na wybrany temat)
Zajęcia nr 10 Doradztwo, coaching, mentoring, terapia
(1) Różnice i podobieństwa między formami pracy z Klientem
(2) Ostasz o terapii filozoficznej
Ćwiczenie 1: klient z tym samym problemem, studenci mają przeprowadzić krótką sesję. Pozostali
odgadują, czy był to coaching, mentoring czy terapia filozoficzna
Zadanie domowe:
Przeczytaj Lech Ostasz, Kwiaty mojego myślenia, s. 235-271
11. Doradztwo filozoficzne wg Lou Marinoffa
(1) Założenia doradztwa filozoficznego wg Marinoffa
(2) 5 etapów sesji doradztwa filozoficznego
Ćwiczenie: sesja w modelu PEACE
12. Współczesny doradca filozoficzny: prezentacja sylwetek wybranych postaci
Lydia Amir, Michel Weber, Michael Noah Weiss,
Sesja w modelu Michela Webera.
Założenia krótkorterminowej terapii Watzlawicka
13. Współczesny doradca filozoficzny: prezentacja sylwetek wybranych postaci
Tomasz Femiak, Lou Marinoff, Lech Ostasz
Założenia doradztwa wg Tomasza Femiaka, Lou Marinoffa, Lecha Ostasza
Poównanie
Ćwiczenie: wcielić w rolę wybranego doradcy i przeprowadzić krótką sesję w jej stylu
14. Współczesny doradca filozoficzny. Sesje samodzielne
15. . Współczesny doradca filozoficzny. Sesje samodzielne. Rozmowa. Czas podsumowań
Powtórzenie wybranych ćwiczeń
Ćwiczenie: Moje tu i teraz oraz Kamienie w potoku
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kryteria oceniania
Zadanie zaliczeniowe z przedmiotu doradztwo filozoficzne
Ma to być notatka o rozmiarach 2-4 stron znormalizowanych (12 czcionka, 1,5 odstępy) złożona z 3 części.
(1)KIM JESTEM TERAZ?
Pierwsza część ma być „subiektywna” i dotyczyć samorozwoju. Jak wiadomo coach filozoficzny dba o własny rozwój a nie tylko bierze kasę za pokazywanie innym jak to się robi . Proszę o podzielenie się własnym ulubionym narzędziem. Może to być, ale nie musi np. enneagram jako narzędzie rozwoju osobistego. Może tutaj znaleźć się coś na temat omawianej na zajęciach koncepcji wewnętrznej rodziny. Można też napisać o wpływie zajęć grupowych na siebie. Można też wspomnieć o rozmowach z wybranym na zajęciach coachem. A można też całkiem inaczej, po swojemu, bo to przecież część subiektywna
(2)KTO TO JEST COACH FILOZOFICZNY?
Druga część „obiektywna” dotyczy doradztwa(coachingu) filozoficznego. Może to być Wasze rozumienie stoickich dyscyplin. Jak Waszym zdaniem stoicyzm można wykorzystać dzisiaj w coachingu filozoficznym? Może to być wskazanie postaci, która wydaje się wam ucieleśniać dobrego doradcę. Może to być postać z obszaru historii filozofii (Epiktet, Epikur, Sokrates), albo współczesna (Weber, Femiak, Marinoff). Jaki rodzaj doradztwa (coachingu filozoficznego) Wam odpowiada? Tutaj polecam sięgnięcie do lektur podanych na stronie przedmiotu w USOSie.
(3)KIM BĘDĘ?
Ostatnia część to Wasza wizja swojej przyszłości. W jaki sposób chcecie wykorzystać swoje mocne strony? Co pozwoliłyby Wam najlepiej wykorzystać zdobywaną na studiach wiedzę i kompetencje. Może już ją wykorzystujecie , w wolontariacie, w pracy coachingowej z innymi studentami, z młodzieżą, z seniorami? Jak wyobrażacie sobie siebie za 5 lat? Jaki rodzaj coachingu najbardziej odpowiada Waszemu temperamentowi? A może nie coaching tylko coś innego?
To ile miejsca poświęcicie poszczególnym częściom, zależy od Was.
Oceniając, będę brał pod uwagę następujące elementy:
a)Spójność całości
b)Trzymanie się tematu
c)Trafność opisów w części 2)
Nie będę oceniał treści osobistych ani stopnia waszej otwartości
Literatura
Literatura:
Marek Aureliusz, Rozmyślania, różne wydania
P. Hadot, Twierdza wewnętrzna. Wprowadzenie do Rozmyślań Marka Aureliusza, Warszawa 2003
P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenia duchowe, Warszawa 1993
K. Banicki, Stoicka teoria wartości a psychopatologia : czy ideał apatii ma charakter neurotyczny? http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Diametros/Diametros-r2006-t-n10/Diametros-r2006-t-n10-s1-21/Diametros-r2006-t-n10-s1-21.pdf
L. Marinoff, W poszukiwaniu szczęścia, tłum. M. Pietrzak-Merta, Pruszyński i S-ka, Warszawa 2002.
T. Femiak, Terapia filozoficzna, czyli doradztwo filozoficzne w działaniu, w: Psychoterapia. Pogranicza. Podręcznik akademicki, red. L. Grzesiuk, H. Suszek, Eneteia, terapia filozoficzna, Warszawa 2012, s. 461-488.
P. Leśniak, Filozofia jako ćwiczenie duchowe. Coachingowy model uprawiania filozofii, w druku dostępne u autora :)
P. Leśniak, Filozofia tu i teraz. Ontologia procesu jako podstawa filozoficznego coachingu
Najnowsze prace zbiorowe zawierające opis ćwiczeń, narzędzi oraz koncepcji przydatnych w praktyce filozoficznej
D. Staude E. Ruschman (red), Understanding the Other and Oneself, Cambridge 2018
L. Amir (red.), New Frontiers in Philosophical Practice, Cambridge 2017
Alfred Langle, Analiza egzystencjalna- poszukiwanie zgody na życie http://www.webaholics.at/userfile/doc/Existential-analysis-2003.pdf
Polecane strony internetowe:
http://pogadalnia.pl/
http://www.tomaszmazur.edu.pl/
http://www.analiza-egzystencjalna.pl/
https://www.michaelnoahweiss.net/
http://faroegoeimi.wixsite.com/egoeimi/kontakt
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: