Dialog sokratejski w praktyce doradztwa filozoficznego 2.1-DS-DFM
Wykłady:
(1) Metoda Sokratejska. Założenia wstępne. Dialog sokratejski jako współczesna metoda dydaktyczna.
(2) Dobra rozmowa w ujęciu P. Hadota,
(3) Filozofia dialogu M. Bubera oraz J. Tischnera
(4) Analiza dialogu Eutyfron. Elementy filozofii spotkania. Odtworzenie dialogu - uobecnienie
(5) Analiza dialogów Uczta i Protagoras. Miłość i pożądanie jako formy rozmowy
(6) Dialog sokratejski w Giorgiaszu Platona. Retoryka a dialektyka
(7) Dialogi filozoficzne św. Augustyna – solilokwia. Dialog wewnętrzny a dialog sokratejski.
(8) Wybrane przykłady współczesne (Nietzsche, Freud, Wittgenstein, Whitehead)
(9) Dialog sokratejski a dyskusja filozoficzna. Zasady dobrej dyskusji. Formy i rodzaje dyskusji. Dialog sokratejski jako współczesna metoda dydaktyczna
(10) Dialog sokratejski we współczesnej logoterapii
(11) Filozofia jako dyscyplina praktyczna czyli o porządnym myśleniu, rozsądnym mówieniu i dobrej rozmowie. Dialog sokratejski we współczesnej edukacji
(12) Dialog sokratejski w praktyce akademickiej
(13) Dialog sokratejski w pracy grupowej
(14) Dialog sokratejski a dyskusja
Warsztaty:
1. Ustalenie kontraktu w formule dialogu sokratejskiego 2h
2. Poszukiwanie celu w formule dialogu sokratejskiego. Ćwiczenia w parach 2h
3. Dialog sokratejski jako forma pracy grupowej ćwiczenia 2h
4. Inspiracje Platońskie. Dialogi o miłości. Ćwiczenia w parach 2h
5. Dialogi o sumieniu i pobożności. Ćwiczenia w parach 2h
6. Dialogi o tożsamości. Praca ze strażnikami. Ćwiczenia w parach 2h
7. „Przeniesienie” w dialogu sokratejskim. Ćwiczenia z obszaru pracy ze strażnikami w ujęciu systemu wewnętrznej rodziny Schwarza.4h
8. Dialog sokratejski w formule doradztwa filozoficznego 2h
9. Dialog sokratejski w formule grupowej. Ćwiczenia i informacje zwrotne 4h
10. Dialog sokratejski w formule rozmów w parach. Ćwiczenia w parach i informacje zwrotne 4h
11. Prezentacje projektów omówienia i podsumowania 4h
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie pojęcie dialogu sokratejskiego. Opisuje podstawowe pojęcia filozofii dialogu
Student wyjaśnia w jaki sposób pojęcia te można wykorzystać w praktyce doradztwa i mentoringu
Student potrafi prowadzić krótkie rozmowy w formule dialogu sokratejskiego
Potrafi zaplanować i przeprowadzić sesję w formule dialogu sokratejskiego
Student trafnie interpretuje wydarzenia w trakcie sokratejskich prowadzonych przez inne osoby. Poprawnie udziela informacji zwrotnych
Student racjonalnie ocenia własne kompetencje prowadzenia dialogu sokratejskiego. Przyjmuje opinie innych. Dąży do rozwoju własnych kompetencji
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną. Na podstawie samodzielnie przeprowadzonej rozmowy w formule dialogu sokratejskiego oraz jej opisu.
Kryteria oceny: naturalność, „podążanie za procesem”, forma i adekwatność pytań, relacja z klientem – szacunek i intymność, rozumienie perspektywy klienta
Część wiedzowa: esej
Praktyki zawodowe
Prowadzenie dialogu sokratejskiego jest jedną z podstawowych umiejętności
które student powinien rozwijać w trakcie praktyk zawodowych
Literatura
Platon, Uczta, Eutyfron, Obrona Sokratesa, Kriton, Fedon, przeł. W. Witwicki, Warszawa 1984
Irena Krońska, Sokrates, Warszawa 1989
Tomasz Slezak, Czytanie Platona, Warszawa 1997
Pierre Hadot, Ćwiczenia duchowe i filozofia starożytna, Warszawa 2019
Martin Buber, Ja i Ty, PAX, Warszawa 1998
Franz Rosenzweig, Gwiazda zbawienia, Znak, Kraków 1998
Józef Tischner, Filozofia dramatu, Znak, Kraków, 2006
Paweł Walczak, Rozmowa sokratyczna, Przegląd filozoficzny, 2012(3)83, s. 365-379
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: