Główne problemy moralne 2.1-GPM-DFM
Etyka opisowa a etyka normatywna.
Problem relatywizmu moralnego.
Podmiotowość moralna. Bierny i czynny podmiot moralności.
Status moralny istot żywych. Pytanie o status moralny ludzi i nieludzi.
Znaczące moralnie cechy (cechy empiryczne i metafizyczne).
Członkostwo we wspólnocie moralnej. Rodzaje wspólnoty moralnej.
Zakres wspólnoty moralnej (etyka biocentryczna, zoocentryczna i personalistyczna).
Rachunek utylitarystyczny (utylitaryzm jako etyka uznająca zdolność do odczuwania bólu i przyjemności jako
cechę znaczącą moralnie).
Problem innych umysłów (skąd wiemy, że jakaś istota czuje).
Utylitaryzm a etyka deontologiczna.
Szowinizm gatunkowy. Argument z przypadków marginalnych.
Etyka świętości życia a etyka jakości życia (chrześcijańskie utylitarystyczne [Peter Singer] ujmowanie wartości
życia ludzkiego).
Chrześcijańskie a naturalistyczne ujmowanie człowieka. Bycie człowiekiem a bycie osobą – prawo do życia
ludzki i innych istot.
Autonomia moralna. Wolna wola w świetle neuronauki.
Postęp nauki a odpowiedzialność człowieka. Racjonalność naukowo-techniczna a współczesne problemy.
Globalizacja a problem sprawiedliwości.
Liberalizm a komunitaryzm. Konsekwencje indywidualizmu.
Światowy rynek a wartości.
Eksperymenty naukowe a etyka.
Biotechnologia a natura ludzka. Eugenika.
Klonowanie.
Bioetyka jako dział etyki stosowanej. Bioetyka i jej podstawy filozoficzne.
System etyczny a bioetyka. Sposoby ujmowania bioetyki, zasady bioetyki.
Etyka środowiskowa i ekologiczna.
Etyka świętości a etyka jakości życia. Status moralny embrionów ludzkich. Tanatologia. Definicja śmierci.
Religijne, filozoficzne a medyczne pojmowanie śmierci.
Eutanazja: jej odmiany i ocena
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03 : posiada pogłębioną znajomość współczesnych koncepcji etycznych; zna kodeks etyczny mentora i doradcy filozoficznego. Rozumie znaczenie norm etycznych w kształtowaniu etosu doradcy filozoficznego i mentora;
K_U01: wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza
umiejętności oraz planuje projekty badawcze;
K_U03: wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi;
K_U07: potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną, psychologiczną dla rozwijania samoświadomości i doskonalenia swoich kompetencji doradcy i mentora
K_K03: Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością coacha za proces coachingowy, a także z uczciwością naukową oraz rzetelnością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego;
K_K09: Promuje profesjonalizm i standardy etyczne prowadzenia procesów coachingowych;
K_K01: Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. W przypadku trudności ze samodzielnym znalezieniem rozwiązania rozumie znaczenie zasięgania opinii ekspertów w danej dziedzinie.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Literatura
1. Peter Singer, Etyka praktyczna (różne wydania)
2. Grzegorz Francuz, Strategie przypisywania statusu moralnego
istotom żywym, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1659
3. Sam Harris, Pejzaż moralny, CiS, Warszawa 2012
4. Michael J. Sandel, Przeciwko udoskonalaniu człowieka Etyka
w czasach inżynierii genetycznej, PWN, Warszawa 2014
5. Michael J. Sandel, Sprawiedliwość. Jak postępować słusznie?, Kurhaus, Warszawa 2013
6. Michael J. Sandel Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku (różne wydania)
7. Nassim Nicholas Taleb, Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń, Zysk i S-ka, Warszawa 2015
8. Patricia S. Churchland, Moralność mózgu, Copernicus Center Press, Kraków 2012
9. Frans de Waal, Małpy i filozofowie. Skąd pochodzi moralność? Copernicus Center Press, Kraków 2013
10. Marc Bekoff, Manifest zwierząt. Sześć powodów, żeby okazywać więcej współczucia, Marginesy, Warszawa 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: