Wprowadzenie do psychologii 2.1-PS-CF
Zagadnienia wykład:
1. Czym jest psychologia jako naukowa metoda poznawania świata i człowieka.
2. Podstawowe metody badawcze psychologii: ilościowe (badania korelacyjne, eksperymentalne) vs jakościowe.
3. Badania które zmieniły oblicze psychologii.
4. Poznawczy proces uczenia się jako przetwarzania bodźców
5. Rodzaje pamięci,
6. Procesy uwagowe w przetwarzaniu informacji
7. Behawiorystyczne koncepcje człowieka i jego uczenia się
8. Społeczna teoria uczenia się
9. Osobowość jako struktura wyjaśniająca nasze zachowanie
10. Temperament i jego regulacyjna funkcja
Zagadnienia na ćwiczenia
1. Wstęp, czym zajmuje się psychologia jako nauka, historia badań psychologicznych.
2. teoria społecznego uczenia się (Hock, 2004 s.116-125) i behawiorystyczna koncepcja uczenia (Hock, 2004 s.101-108).
3. Podstawowe pojęcia i koncepcje związane z rozwojem człowieka w cyklu życia i kształtowaniem się więzi rodzicielskich (Strelau, J. 2000 s.227-282; Hock, 2004 s.170-179, prezentacja 2).
4. Psychologia poznawcza – podstawowe procesy poznawcze: uwaga, pamięć, wyobraźnia, myślenie i rozwiązywanie problemów; Psychologia poznawcza w procesie edukacji (Na Podstawie G. Mietzel, 2002 s. 204-245; Hock, 2004 ).
5. Osobowość, (Hock, R. 2004 s. 235-244)
6. Teoria i praktyka psychologii klinicznej – granice pomiędzy poradnictwem filozoficznym, terapią a poradnictwem psychologicznym
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
CF_W28 ma podstawowa wiedzę o dziedziny teoriach i koncepcjach współczesnej psychologii H1A_W06 H1A_W03 H1A_W05
CF_W29 rozpoznaje typy relacji międzyludzkich z perspektywy współczesnej psychologii. S1A_W05
CF_W30 zna psychologiczne uwarunkowania więzi społecznych
S1A_W04
CF_W31 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
S1A_W04 S1A_W07 S1A_W08 S1A_W09
CF_W32 opisuje role i funkcje organizacyjne w języku psychologii społecznej
S1A_W05 S1A_W08 S1A_W09
CF_W33 posiada elementarną wiedzę o psycho-społecznych uwarunkowaniach zachowań człowieka, S1A_W05 S1A_W04
CF_W34 interpretuje podstawowe koncepcje człowieka oraz struktury ludzkiej psychiki S1A_W05
CF_W35 posiada wiedzę w zakresie współczesnych teorii psychologicznych dotyczących mechanizmów emocjonalno-motywacyjnych S1A_W05
CF_W36 definiuje podstawowe terminy związane z psychologią rozwoju człowieka S1A_W05
CF_W37 opisuje czynniki leżące u podłoża zmian rozwojowych w ciągu całego życia człowieka. S1A_W05
UMIEJĘTNOŚCI
CF_U25 potrafi dokonać oceny i wyciągać wnioski z własnych doświadczeń życiowych do efektywnej pracy S1A_U02
CF_U26 potrafi w swoich działaniach uwzględnić wiedzę o prawidłowościach rozwoju człowieka, emocjach oraz motywacji ludzkiej S1A_U01 S1A_U02
CF_U27 wykazuje się umiejętnością poszukiwania i wykorzystania informacji z różnych źródeł pisanych i elektronicznych na temat psychologii człowieka S1A_U02
CF_U28 stosuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii S1A_U02
CF_U29 posiada umiejętność obserwacji procesów emocjonalnych własnych i innych osób S1A_U03
CF_U30 potrafi identyfikować problemy związane z wielokulturowością organizacji, rolami społecznymi czy emocjami S1A_U04
CF_U31 docenia znaczenia wrażliwości społecznej i roli inteligencji S1A_U06
CF_U32 rozpoznaje motywy zachowań ludzkich w codziennych sytuacjach. S1A_U08 S1A_U07
CF_U33 ocenia i poddaje krytyce sytuacje społeczne z perspektywy mechanizmów psychologicznych S1A_U06
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
CF_K13 Wykazuje się empatycznym rozumieniem innych ludzi S1A_K02
CF_k14 jest przygotowany do tworzenia i współpracy w zespołach H1P_K02
CF_K15 Poszukuje wiedzy na temat własnego rozwoju i rozwoju innych ludzi oraz poszukiwania optymalnych warunków dla rozwoju H1P_K01
CF_K16 docenia umiejętność samooceny własnych kompetencji społecznych i psychicznych H1P_K03
CF_K17 przyjmuje odpowiedzialność za powierzone zadania H1P_K04 H1P_K03
CF_K18 kształtuje postawę wrażliwości wobec zróżnicowanych cech jednostki
CF_K19 zdobywa przekonanie, że wiedza psychologiczna jest niezbędna dla praktyki coacha H1P_K04
CF_K20 rozwija samoświadomość. S1A_K06
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia:
• Obecność na zajęciach
• Zaliczenie testu wiedzy z zakresu tematyki realizowanej w trakcie zajęć dydaktycznych jest podstawą oceny z wykładu (uzyskanie co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi)
• Praca w podgrupach stanowić będzie podstawę wystawienia oceny z ćwiczeń.
C. Podstawowe kryteria:
• Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze.
Literatura
Aronson, E. (1995). Człowiek -istota społeczna. Warszawa: PWN.
Cialdini, R.B. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
Dymkowski, M. (1996). Samowiedza w okowach przywdziewanych masek. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Kenrick T., Steven N. Cialdini R.(2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.
Leary, M.R. (1999). Wywieranie wrażenia na innych: O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP.
Leary M., Kowalski R.(2001).Lęk społeczny. Gdańsk: GWP.
Miller R. S.(1999). Niepewność i zakłopotanie. Gdańsk: GWP.
Szmajke, A. (1999). Autoprezentacja: Maski, Pozy, Miny. Olsztyn: Ursa Consulting.
Szmajke A. (2001). Autoprezentacja, niewinny spektakl dla innych i siebie, [w:] M. Kofta i T. Szustrowa (red.). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: PWN.
Szmajke A.(2001). Autoprezentacja: formy, style i skuteczność interpersonalna, [w:] K. Lachowicz-Tabaczek (red.) „Psychologia społeczna w zastosowaniach: od teorii do praktyki. Wrocław : ALTA.
Szmajke A. (2002). Skromnie czy asertywnie? Poziom osiągnięć szkolnych i styl autoprezentacji jako wyznaczniki ustosunko-wania nauczycielek do uczniów, „Przegląd Psychologiczny”, 45-1 s. 123-139.
Szmajke A.(1996). Samoutrudnianie jako sposób autoprezentacji. Czy rzucanie kłód pod własne nogi jest skuteczną metodą wywierania korzystnego wrażenia na innych?, Warszawa: Wyd. IP PAN, s. 9-67 i 241-249.
Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi, Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: