Psychologia społeczna 2.1-PsS-CF
Treści programowe konwersatorium:
Przedmiot psychologii społecznej i jej główne metody badań.
Główne motywy społeczne.
Teoria dysonansu poznawczego w świetle badań eksperymentalnych.
Wpływ społeczny.
O uległości wobec autorytetu: eksperyment Milgrama i jego replikacje na świecie i w Polsce.
Zachowania prospołeczne: teorie, wyznaczniki i następstwa pomagania.
Agresja: teorie oraz indywidualne i sytuacyjne wyznaczniki agresji. Kontrola agresji.
Moralność.
Literatura uzupełniająca
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
znać i stosować terminologię używaną w psychologii społecznej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych (szczególnie w socjologii, ale też politologii, ekonomii).
opisać główne teorie i badania z zakresu psychologii społecznej oraz znać potencjał aplikacyjny tych teorii i wyników badań.
mieć rozszerzoną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w relacjach społecznych, grupach i społeczeństwie
posiadać rozszerzoną wiedzę o wpływie na jednostkę norm społecznych i kulturowych
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
obserwowania i interpretowania złożonych sytuacji społecznych oraz zachowań jednostki w relacjach, w grupie, w sytuacjach konfliktu
wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną w celu diagnozy ważnych problemów społecznych oraz opracowania projektów zmiany społecznej.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
gotowość do realizacji zadań zawodowych związanych z przygotowaniem do angażowania się w zmiany niepożądanych postaw i zachowań społecznych
aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidulanych i zespołowych działań profesjonalnych na rzecz wystepujących w Polsce problemów społecznych, takich jak. np. redukcja poziomu uprzedzeń, przemocy, manipulacji, agresji czy nieufności społecznej.
dostrzega i formułuje problem etyczne związane ze świadomym wykorzystaniem skutecznych technik wpływu społecznego.
Kryteria oceniania
B. Podstawowe kryteria:
Kurs kończy się egzaminem testowym. Aby zdać egzamin (ocena do-stateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1.
Podstawowe kryteria:
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punk-tów
Forma zaliczenia: ćwiczenia - kolokwium
Kurs kończy się kolokwium testowym (test wyboru) i obejmuje mate-riał z zajęć. Aby zaliczyć kolokwium (ocena dostateczna) należy od-powiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1.
Podstawowe kryteria:
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punk-tów
Literatura
Cialdini R. (1994 i kolejne wydania). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP. Rozdz. 1 - 3.
Doliński D., Grzyb T. (2017). Posłuszni do bólu. O uległości wobec autorytetu w 50 lat po eksperymencie Milgrama. SOPOT: Smak Słowa.
Wojciszke B. (2017). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdz. 1-8, 9-16, 18-19.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: