Gra na instrumencie ( organy ) 2.2.5-01GI
Cele przedmiotu:
• doskonalenie techniki instrumentalnej,
• kształtowanie wyobraźni muzycznej i wrażliwości estetycznej,
• kształcenie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem oraz samokontroli,
• zastosowanie umiejętności interpretacyjnych na różnych instrumentach,
• poznanie bogatej literatury organowej, różnych form i stylów z świadomym zastosowaniem poznanych konwencji stylistycznych w praktyce.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: - J. S. BACH, Orgelwerke band I – IX, Edition C.F.Peters
- D. BUXTEHUDE, Sämtliche Orgelwerke - tom 1 – 3, ed. Klaus Beckmann - Breitkopf & Härtel - EB6662
- J. PACHELBEL, Ausgewählte Orgelwerke, tom 1 – 9, Bärenreiter 2002
- MENDELSSOHN BARTHOLDY, Neue Ausgabe sämtliche Orgelwerke, Bärenreiter Urtext (I – III)
- M. REGER – Sämtliche Orgelwerke Band I – VI, Edition Breitkopf
- Ludus Organisticus, Straube Verlag Edition 3098
- The Great Big Book of Pieces for Mostly Manuals, Kevin Mayhew 2010
- J. M. MICHEL, Das Pedal – Solo Buch, Straube Edition 3134
- J. F. DOPPELBAUER, 25 kleine Studien für Anfänger, Doblinger 02 382
- Oxford Service Music for Organ, Edited by Anne Marsden Thomas
- Oxford Service Music for Organ Manuals only, Edited by Anne Marsden Thomas
- A. CHLONDOWSKI, Preludia na organy, PWM Kraków 1992
- S. K. ELERT, Choral – Improvisationen für Orgel op. 65 Heft 1, Edition Breitkopf 8261
- S. K. ELERT, Zwanzig Präludien und Postludien für Orgel, Edition Breitkopf 8269
| W cyklu 2022/23-Z: - ćwiczenia pedałowe,
- wybrane utwory z literatury organowej XVIIw.
- wybrane utwory z literatury organowej XIXw.
- wybrane utwory z literatury organowej XXw. i współczesnej literatury organowej. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Ogólnie: - Opanowanie podstawowych umiejętności w grze na organach.
- Zaznajomienie się z podstawowym repertuarem organowym zróżnicowanym stylistycznie.
- Umiejętność samodzielnego registrowania z uwzględnieniem ewolucji organów i jej wpływu na literaturę organową. | W cyklu 2022/23-Z: Założenia/ V semestr:
Dążenie do samodzielnej pracy przy rozczytywaniu repertuaru z uwzględnieniem jego aspektów technicznych i interpretacyjnych. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz
metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł
instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych
różnych epok/ MEA_W08; P6S_WG
Student zna podstawowy repertuar w zakresie muzyki organowej lub
fortepianowej różnych epok oraz muzyki wokalnej (ze
szczególnym uwzględnieniem chorału gregoriańskiego i
chóralistyki)/ MEA_W09;P6S_WG
Umiejętności:
Student opanował efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły
rozwój poprzez samodzielną pracę oraz zna formy zachowań
związane z występami publicznymi/MEA_U10; P6S_UO
Student posiada prawidłowe nawyki dotyczące techniki i higieny
posługiwania się głosem w zakresie mowy i śpiewu oraz
świadomość prawidłowej postawy ciała przy śpiewie, grze na
instrumencie i dyrygowaniu/ MEA_U11; P6S_UW
Student zna i wykonuje podstawowy repertuar w zakresie muzyki
organowej lub fortepianowej; zna i wykonuje podstawowy
repertuar w zakresie muzyki wokalnej, ze szczególnym
uwzględnieniem śpiewu gregoriańskiego i repertuaru
chóralnego a cappella/ MEA_U18; P6S_UW/O
Kompetencje społeczne (postawy):
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie
potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się
zawodowego i zdobywania umiejętności/ MEA_K01; P6S_KK
Student uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach
(koncerty, przedstawienia operowe, występy zespołów
folklorystycznych, spotkania z artystami, warsztaty muzyczne)/ MEA_K06; P6S_KO
Kryteria oceniania
Zgodnie z Wewnątrzkatedralnym Systemem Oceniania.
Przy ustalaniu oceny bierze się pod uwagę następujące kryteria:
• obecność na ćwiczeniach – 30%
• wiedzę – 10%
• pracę własną studenta 50%–
• zaangażowanie – 10%
Literatura
Treści programowe:
- Ćwiczenia pedałowe,
- Wybrane utwory z literatury XVIIw./ XVIIIw.,
- Wybrane utwory z literatury XIXw.,
- Wybrane utwory ze współczesnej literatury organowej.
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania studenta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: