Intonation and temperation of the organ pipes 2.2.5-01IAT
Treści programowe
1. Wprowadzenie do teorii intonacji i tempereacji piszczałek organowych
2. Podstawowe wiadomości z dziedziny akustyki
3. Historia stroju muzycznego
4. System równomiernie temperowany - historia sporów i błędów
5. Dawny strój organów
6. Systemy muzyczne, a wysokość dźwięku
7. Wysokość stroju w organach
8. Intonacja
9. Przygotowanie piszczałek do intonacji i strojenia
10. Intonacja pojedynczej piszczałki
11. Intonacja głosów podstawowych, pomocniczych i wielorzędowych
12. Intonacja rodzin głosowych
13. Intonacja sekcji brzmieniowych
14. Profilowanie barwy i głośności
15. Intonacja od strony technicznej
16. Podstawy teoretyczne strojenia organów
17. Sposoby strojenia oraz charakterystyka mezotonicznych i „dobrych” temperacji
18. Praktyka strojenia
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu instrumentologii, ze szczególnym uwzględnieniem organoznawstwa / MEA_W15; P7S_WG
Umiejętności
• Student potrafi w sposób zaawansowany zastosować elementy wiedzy z zakresu instrumentologii (ze szczególnym uwzględnieniem organoznawstwa)
w podejmowanych pracach badawczych / MEA_U08; P7S_UW
• Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i w wybranym języku obcym, dotyczących prezentacji wyników badań z instrumentologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego dziedzictwa kulturowego, jak również pogłębioną umiejętność wygłoszenia prelekcji bądź komentarza w ramach koncertów muzycznych / MEA_U15; P7S_UK
Kompetencje społeczne (postawy)
• Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego / MEA_K01; P7S_KK
• Student aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju życia muzycznego na Śląsku / MEA_K05; P7S_KR
Kryteria oceniania
• Wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie
projektu lub prezentacji
• Znajomość treści teoretycznych – odpowiedź ustna
• Znajomość lektury – odpowiedź ustna
Literatura
CHWAŁEK J., De correctura fistularum, [w:] Studia organologica, t. III, red. M. Szymanowicz, Lublin
2009, s. 9–55
CHWAŁEK J., Strój Króla instrumentów, „Muzyka w Liturgii” 7 (2002), nr 1, s. 28–32
CHWAŁEK J., Król w dżinsach (wprowadzenie do strojenia głosów organowych), „Muzyka w Liturgii” 7
(2002), nr 2, s. 23–29.
CHWAŁEK J., Korektura moich fistulatorów tudzież tubicinatorów, „Muzyka w Liturgii” 7 (2002), nr 3, s.
27–32
CHWAŁEK J., Król w nowy strój ubierany, „Muzyka w Liturgii” 7 (2002), nr 4, s. 28–32
CHWAŁEK J., Wykańczanie królewskiego stroju, „Muzyka w Liturgii” 8 (2003), nr 1, s. 25–28.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: