Metodologia badań muzykologicznych 2.2.5-01MTM
Problematyka wykładu:
1) Geneza i rozwój muzykologii jako nauki humanistycznej i dyscypliny uniwersyteckiej
2) Muzykologia a inne dziedziny – wzajemne oddziaływanie
3) Zakres przedmiotowy badań muzykologicznych w ujęciu historycznym i systematycznym
4) Metody i język stosowane w muzykologii
5) Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność
6) Zagadnienia analizy, interpretacji i wartościowania
7) Forma muzyczna – pojęcie, geneza i rozwój
8) Analiza dzieła muzycznego w XIX wiecznych podęcznikach
9) Podstawowe pojęcia nauki o formach
10) Styl w muzyce. Koncepcje badań stylokrytycznych
11) Interpretacja hermeneutyczna dzieła muzycznego
12) Najnowsze nurty w metodologii badań muzykologicznych
13) Angloamerykańskie metody badań (New musicology)
14) Metodologia badań muzykologicznych w Europie
15) Metody i techniki polskich badań muzykologicznych
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej badań muzykologicznych, MEA_W01; P7S_WG
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie muzykologii historycznej i systematycznej, kierunków i celów badań muzykologicznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, MEA_W03; P7S_WG
- zna terminologię używaną w badaniach muzykologicznych na poziomie rozszerzonym, MEA_W02;P7S_WG
- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dyscyplin właściwych dla muzykologii z innymi dziedzinami nauki oraz ich wzajemnym oddziaływaniu, MEA_W06; P7S_WG
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok, MEA_W08; P7S_WG
- ma szczegółową wiedzę odnośnie tworzenia rozpraw naukowych, z wykorzystaniem specyfiki badań muzykologicznych MEA_W18; P7S_WG
Umiejętności
- potrafi w zaawansowany sposób analizować i interpretować dzieła muzyczne oraz formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem poznanych metod badań muzykologicznych, MEA_U01; P7S_UU
- posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie nauk muzykologicznych, MEA_U02; P7S_UW
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swój warsztat naukowy w obszarze badań muzykologicznych, MEA_U03; P7S_UU
- potrafi posługiwać się w sposób zaawansowany różnymi ujęciami teoretycznymi i metodologicznymi w celu odczytania i zinterpretowania elementów składowych dzieła muzycznego, MEA_U04; P7S_UW
- potrafi dokonać pogłębionej analizy i interpretacji utworów muzycznych, stosując oryginalne podejścia uwzględniające nowoczesne metody badawcze, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, MEA_U05; P7S_UW
- posiada biegłą umiejętność merytorycznego argumentowania dokonanych badań i analiz z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków, MEA_U12; P7S_UK
- ma rozwinięte umiejętności w zakresie posługiwania się językiem specjalistycznym, charakterystycznym dla prowadzenia badań muzykologicznych, MEA_U13; P7S_UK
Kompetencje społeczne (postawy)
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowo-badawczego, MEA_K01; P7S_KK
- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w zespołach badawczych, MEA_K02; P7S_KO
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z badaniami muzykologicznymi, MEA_K03; P7S_KK
- przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej, MEA_K09; P7S_KR
Kryteria oceniania
Zgodne z Wewnątrzkatedralnym Systemem Oceniania
Literatura
ADAM GROBLER, Metodologia nauk, Kraków 2008
JERZY TOPOLSKI, Metodologia historii, Warszawa 1973
IRENA PONIATOWSKA, Historia i interpretacja muzyki, Kraków 1995
CARL DAHLHAUS, Historyzm i tradycja, „Res Facta 4”, 1970, tłum. Michał Bristiger, s. 109-117
CARL DAHLHAUS, Forma, „Res Facta 4”, 1970, tłum. Michał Bristiger, s. 82-91
HANS HEINRICH EGGEBRECHT, Uwagi o metodzie analizy muzycznej, „Res Facta 7”, 1973, tłum. Maria Stanilewicz, s. 40-48
Maria Piotrowska, Tezy o możliwości hermeneutyki muzycznej w świetle stu lat jej historii, Warszawa 1990, Akademia Teologii Katolickiej; Wprowadzenie w problematykę; Podstawy: hermeneutyka ogólna; strony: 3-31
Musikwissenschaft / Musicology, w: Musikgeschichte und Gegenwart / New Grove Disctionary of Music and Musicians
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: