Neografia niemiecka (fakultet) 2.2.5-01NN
Zapoznanie studentów z problematyką genezy, cech charakterystycznych, odmian, historycznego rozwoju pisma łacińskiego w Europie środkowej w XVI-XVII w.; gotyckiego pisma drukowanego oraz pisma neogotyckiego XVI-X wieku; pisma rosyjskiego - cyrylicznego. Kształcenie umiejętności odczytu tekstów pisanych pismem łacińskim, neogotyckim (frakturą, pismem kancelaryjnym i kurrentą), rozwiązywania typowych skrótów, rozpoznawania cyfr i innych znaków w tekście.
1. Wprowadzenie: rozwój pisma łacińskiego w Europie środkowej XVI-XVIII wiek. Podstawowe tendencje, technika i fizjologia pisania – przemiany w okresie nowożytnym; brachygrafia i cyfry. Pismo postgotyckie i pismo humanistyczne i gotycko humanistyczne pismo mieszane [A.1., 1-91 oraz tablice; A.3.; B.6.]
2. Geneza pisma neogotyckiego na terenach niemieckich (Niemcy, Śląsk) i periodyzacja jego dziejów XVI-XX w. [A.4., s. 16-35, 56-58; B.4., s.1-15; B.5; B.1, s.13-36, 38-51, 56-62].
3. Skróty w niemieckim piśmie neogotyckim. Praktyczne odczytywanie tekstów [B.2.; A.4., tablice; B.3., tablice]
4. Zajęcia praktyczne polegające na odczytywaniu tekstów spisanych pismem humanistycznym, i neogotyckim [zajęcia 4]
6. Zajęcia praktyczne polegające na odczytywaniu tekstów spisanych pismem humanistycznym, i neogotyckim [zajęcia 5-13]
7. Zajęcia studyjne w archiwum. Zapoznanie się ze zbiorami archiwalnymi pod kątem pisma w jakim sporządzane były akta na Śląsku w XVI-XX w. Praca nad oryginalnymi źródłami sporządzonymi pismem neogotyckim
8. Zajęcia studyjne w archiwum. Muzykalia śląskie sporządzone w języku neogotyckim
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
translatoria
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Realizowany w terenie
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Wiedza na temat genezy, faz rozwoju pism humanistycznego, neogotyckiego i cyrylicy w Europie środkowej i środkowo-wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem terenów dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Śląska. Wiedza dotyczące kulturowych, technicznych i manualnych uwarunkowań rozwoju pisma. Znajomość podstawy bibliograficznej.
MEA_W06 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dyscyplin właściwych dla muzykologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami nauk humanistycznych oraz nauk o sztuce P7S_WG
MEA_W16 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową w zakresie systemów notacji muzycznej od średniowiecza do współczesności oraz zapisu liturgiczno-muzycznych ksiąg łacińskich P7S_WG
Umiejętności
Umiejętność swobodnego odczytywana tekstów rękopiśmiennych sporządzonych pismem humanistycznym, neogotyckim oraz cyrylicą XVI- i XIX-wiecznych.
MEA_U02 posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie nauk muzykologicznych (muzykologii historycznej i systematycznej) oraz nauk o sztuce (głównie w zakresie edukacji muzycznej) P7S_UW
Kompetencje społeczne (postawy)
Praktyczna przygotowanie do pracy w archiwach i biblioteka. Zdolność wyjaśniania zasad rozwoju pisma, a także odczytywania tekstów rękopiśmiennych z XVI-XX w.
MEA_K02 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach zbiorowych (instytucje muzyczne, zespoły badawcze, zespoły muzyczne i inne grupy) P7S_KO
Kryteria oceniania
Konwersatorium z wykorzystaniem technik cyfrowych wspomagających odczytywanie tekstów oraz prezentacją multimedialną.
Sposób zaliczenia: zaliczenie konwersatorium na ocenę
Formy zaliczenia
• aktywny udział w konwersatorium
• sprawdzian z praktycznego odczytywania tekstów sporządzonych pismem humanistycznym i neogotyckim w okresie od XVI w. do połowy XX w. - przygotowany poza zajęciami tekst rękopiśmienny, przetłumaczony na język polski
CPodstawowe kryteria
- frekwencja na zajęciach
- umiejętności praktyczne w zakresie odczytywania tekstów XVI-XX-wiecznych
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
J. Słowiński, Rozwój pisma łacińskiego w Polsce XVI-XVIII wieku. Studium paleograficzne, Lublin 1992.
2. A. Gieysztor, Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973.
3. M. Juda, Pismo drukowane w Polsce XV-XVIII wieku, Lublin 2001
4. K. Górski, Neografia gotycka. Podręcznik pisma gotyckiego XVI-XX wieku, Warszawa 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: