Współczesne style i techniki kompozytorskie 2.2.5-01WSTK
1. Dodekafonia i techniki serialne
2. Serializm i aleatoryzm
4. Modalizm
3. Muzyka konkretna
5. Klaster
6. Muzyka minimalistyczna
7. Muzyka elektroniczna
8. Technika Ligetiego
9. Muzyka stochastyczna
10. Muzyka spektralistyczna
11. Zmierzch partytury?
12. Zapoznanie z technikami kompozytorskimi używanymi przez najważniejszych twórców z II połowy
XX wieku i z XXI wieku,
13. Analiza partytur muzyki XX i XXI wieku,
14. Rozwijanie umiejętności kompozytorskich z wykorzystaniem poszczególnych elementów dzieła muzycznego
według kryteriów charakterystycznych dla danej techniki kompozytorskiej,
15. Rozwijanie własnej wyobraźni kompozytorskiej w oparciu o samodzielne próby kompozytorskie.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie muzykologii historycznej i systematycznej, kierunków i celów badań muzykologicznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, wiedza ta skupia się na twórczych dokonaniach kompozytorów XX i XXI w. / MEA_W03; P7S_WG
• Student ma pogłębioną wiedzę na temat historii i teorii muzyki XX i XXI w. w kontekście ogólnych zjawisk kultury / MEA_W05; P7S_WG
• Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych XX i XXI w. /
MEA_W08; P7S_WG
• Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie teorii oraz historii kontrapunktu i harmonii w XX i XXI w., w aspekcie teoretycznym i praktycznym / MEA_W10; P7S_WG
• Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu gatunków i form muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem muzyki religijnej), a także stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych w XX i XXI w. / MEA_W12; P7S_WG
• Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową w zakresie systemów notacji muzycznej w XX i XXI w. / MEA_W16; P7S_WG
• Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie współczesnych stylów i technik kompozytorskich / MEA_W17; P7S_WG
Umiejętności
• Student potrafi w sposób zaawansowany wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych (muzykalia współczesne, źródła fonograficzne) i literatury przedmiotowej (z wykorzystaniem internetowych baz danych) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej / MEA_U01; P7S_UU
• Student potrafi posługiwać się w sposób zaawansowany różnymi ujęciami teoretycznymi w celu odczytania systemów zapisu muzycznego (w odniesieniu do notacji współczesnych), a także posiada praktyczne pogłębione umiejętności całościowego przekazania zapisanego dzieła muzycznego (materiału dźwiękowego, formy i zawartych w nim idei) / MEA_U04; P7S_UW
• Student potrafi dokonać pogłębionej analizy i interpretacji utworów muzycznych, stosując oryginalne podejścia uwzględniające nowoczesne metody badawcze, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, przy wykorzystaniu różnych źródeł (książki, materiały nutowe, nagrania, Internet) / MEA_U05; P7S_UW
Kompetencje społeczne (postawy)
• Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego szczególnie w zakresie wykonawstwa muzyki / MEA_K01; P7S_KK
• Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z badaniami muzykologicznymi bądź edukacją muzyczną / MEA_K03; P7S_KK
• Student systematycznie uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty, przedstawienia operowe itp. koncentrując się twórczych dokonaniach XX i XXI w.) / MEA_K06; P7S_KO
• Student podejmuje systematyczne działania na rzecz zachowania niematerialnego dziedzictwa kultury chrześcijańskiej regionu, kraju, Europy, głównie w obszarze twórczości muzycznej w XX i WWI w. / MEA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów kierunku muzykologia odbywa się w oparciu o
Wewnątrzkatedralny System Oceniania.
egzamin (wykład)
zaliczenie na ocenę (ćwiczenia)
Ćwiczenia:
40% udział i aktywność w zajęciach
60% ustna prezentacja wybranego tematu
Literatura
WALACIŃSKI ADAM, Retrospekcje. Teksty o muzyce XX wieku, Wyd. AM, Kraków 2002.
ANTOKOLETZ ELLIOTT, Muzyka XX wieku, Inowrocław 2009.
CHOMIŃSKI JÓZEF, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Historia muzyki, t. II, PWM, Kraków 1990.
ZIELIŃSKI TADEUSZ A., Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania
Kultury, Warszawa 1981.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: