Źródła monodii liturgicznej 2.2.5-02ZML
Celem zajęć jest zaprezentowanie bogactwa zbiorów zawierających monodię liturgiczną w języku polskim lub wykonywaną na terenie Polski. Student zapoznany zostaje ze źródłami monodii liturgicznej, zwłaszcza pieśni kościelnej, mającymi wpływ na współczesny repertuar i stylistykę wykonawstwa. Przedmiotem rozważań są też dostępne zbiory rękopiśmienne jak również inne przekazy melodii (np. instrumentalne towarzyszenia) a także współczesne śpiewniki kościelne oraz relacja ich stylistyki do źródeł dawnych oraz żywej tradycji, na podstawie charakterystycznych przykładów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu muzykologii wśród nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej MEA_W01, P7S_WG
- zna terminologię używaną w muzykologii na poziomie rozszerzonym MEA_W02, P7S_WG
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie muzykologii historycznej i systematycznej, kierunków i celów badań muzykologicznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej MEA_W03, P7S_WG
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice muzyki oraz jej pochodzeniu, funkcjach i uwarunkowaniach społecznych
MEA_W04, P7S_WG
Umiejętności, Student:
- potrafi w sposób zaawansowany wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych (muzykalia dawne i współczesne, źródła fonograficzne, instrumenty) i literatury przedmiotowej (z wykorzystaniem internetowych baz danych) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej MEA_U01, P7S_UU
- posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie nauk muzykologicznych (muzykologii historycznej i systematycznej) oraz nauk o sztuce (głównie w zakresie edukacji muzycznej) MEA_U02, P7S_UW
Kompetencje społeczne. Student:
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego MEA_K01, P7S_KK
- aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju życia muzycznego na Śląsku MEA_K05, P7S_KR
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów kierunku Muzykologia odbywa się zgodnie z Wewnątrzkatedralnym Systemem Oceniania.
Egzamin ustny:
1) Z zagadnień realizowanych w toku wykładu - 60%;
2) Ze znajomości zadanej literatury przedmiotowej - 40%.
Literatura
- S. Dąbek, Wielogłosowy repertuar kancjonałów staniąteckich (XVI-XVIII w.), Lublin 1997
- R. Pierskała (red.), Stulecie Drogi do nieba ks. Ludwika Skowronka, Opole 2003 (wybrane artykuły)
- R. Pośpiech, P. Tarliński (red.), Kształcenie muzyków kościelnych na Śląsku, Opole 1997
- (wybrane artykuły)
- A. Reginek, Kancjonał rękopiśmienny jako przekaz tradycji śpiewów kościelnych na Górnym Śląsku w XIX wieku, Katowice 2012
- K. Turek, B, Mika (red.) Pieśń religijna na Śląsku, Katowice 2004 (wybrane artykuły)
- K. Turek, B, Mika (red.) Polska muzyka religijna - między epokami a kulturami, Katowice 2006, 2008 - Tom I, 2009 - Tom II (wybrane artykuły)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: