Socjologia muzyki 2.2.5-04SM
Tematy zajęć:
1. Definiowanie muzyki: perspektywa socjologiczna
2. Społeczne wytwarzanie muzyki
3. Muzyka: forma i treść a społeczeństwa i kultury
4. Odbiór muzyki i audytoria. Muzyka jako działanie masowe i działanie zbiorowe
5. Muzyka i projekty tożsamościowe jednostek
6. Społeczne uwarunkowania gustu muzycznego
7. Wszystkożerność kulturowa i muzyka popularna
8. Instrumenty muzyczne – społeczne znaczenia
9. Muzyka jako narzędzie społecznego sprzeciwu.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę:
• o społecznych kontekstach tworzenia i odbioru muzyki. O jej społecznych funkcjach i zróżnicowaniu (MEA_W04);
• z zakresu socjologii muzyki i wie o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami zajmującymi się badaniem muzyki (MEA_W06);
• na temat organizacji muzycznych, pól sztuki (w zakresie muzyki), trajektorii indywidualnych karier i znaczeniu muzyki dla życia kulturalnego zbiorowości (MEA_W20).
Umiejętności
Student potrafi:
• dokonać oceny znaczenia tworzenia i odbierania muzyki w jej społecznych i kulturowych kontekstach, opierając się na dostępnych danych z badań społecznych oraz uczestnictwa w kulturze (MEA_U05);
• przywoływać stanowiska teoretyków muzyki i społeczeństwa i krytycznie korzystać z nich formułując własne oceny życia społecznego i kulturalnego (MEA_U12).
Kompetencje społeczne
Student wykazuje:
• świadomość zdobywanej wiedzy na temat muzyki i siebie jako uczestnika procesu społecznego w polu muzyki (MEA_K01);
• zaangażowanie w pracy grupowej w sposób odpowiedzialny i krytyczny formułując sądy z szacunkiem dla uczestników dyskusji i uwzględnieniem różnych punktów widzenia (MEA_K02).
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium oceny jest stopień opanowania omawianych podczas zajęć pojęć i koncepcji teoretycznych oraz opracowań empirycznych z zakresu socjologii muzyki. Podczas egzaminu ocenie poddana zostanie umiejętność krytycznego posługiwania się zdobytą wiedzą w dyskusji na temat społecznych znaczeń i funkcji muzyki.
Egzamin końcowy odbędzie się w formie ustnej na podstawie zagadnień przekazanych przez prowadzącą zajęcia.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Theodor W. Adorno, O muzyce popularnej, Res Facta Nova 16 (25) – 2015
Adam Czech, Ordynaci i trędowaci. Społeczne role instrumentów muzycznych, Słowo - obraz - terytoria, Gdańsk 2013
Barbara Jabłońska, O społecznym charakterze muzyki. Szkic socjologiczny, „Pogranicze. Studia społeczne”Tom XXXIV, 2018.
Barbara Jabłońska, Socjologia muzyki, Warszawa 2014.
Ivo Supicic, Wstęp do socjologii muzyki, PWN: Warszawa 1969
Pierre Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Scholar: Warszawa 2005.
Literatura dodatkowa:
Alfred Schütz, Wspólne tworzenie muzyki. Studium relacji społecznych, w: tenże, O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, NOMOS: Kraków 2008, s. 225-239.
Norbert Elias, Mozart. Portret geniusza, W.A.B.: Warszawa 2006
Nancy K. Baym, Playing to the Crowd: Musicians, Audiences, and the Intimate Work of Connection, Nowy York: NYU Press, 2018.
Pierre Bourdieu, Reguły sztuki: geneza i struktura pola literackiego, Warszawa 2001
Howard Becker, Art as Collective Action, American Sociological Review, 1974: 39:767–76
Howard Becker, Art Worlds. Berkeley: University of California Press, 1982.
Adam Czech, Sprzedawcy wiatru. Muzykanci i ich muzyka między wsią a miastem, Scholar, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: