Krytyka muzyczna 2.2.5.M-01KM
1. Pojęcie krytyki muzycznej.
2. Zadania krytyki muzycznej.
3. Koncepcje krytyki muzycznej.
4. Cechy dobrej krytyki muzycznej.
5. Historia europejskiej krytyki muzycznej.
6. Tradycje polskiej krytyki muzycznej.
7. Kondycja współczesnej polskiej krytyki muzycznej – polscy krytycy muzyczni.
8. Polska prasa muzyczna.
9. Zagraniczna prasa muzyczna – przegląd.
10. Krytyka muzyczna na antenie radiowej, telewizyjnej, w Internecie.
11. Krytyka muzyczna a etyka interpretacji.
12. Krytyka a analiza dzieła muzycznego.
13. Oczekiwania i gust odbiorcy a rzetelna ocena
14. Różnorodność ocen estetycznych
15. Kryteria oceny wykonania dzieła muzycznego
16. Kryteria oceny a typ odbiorcy dzieła
17. Wartościowanie a ocena
18. Błędy krytyki muzycznej
19. Przeżycie estetyczne bądź jego brak a ocena wykonania utworu muzycznego
20. Formy i style krytyki muzycznej.
21. Felieton muzyczny.
22. Recenzja muzyczna (koncertu, przedstawienia, płyty, książki).
23. Program koncertowy.
24. Kreatywne pisanie (stylistyka tekstu).
25. Performatywność muzyczna i ocena wykonań.
26. Krytyk wobec muzyki popularnej.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• student zna podstawową terminologię muzykologiczną i posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk humanistycznych/MEA_W02; P6S_WG
• student zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok/MEA_W08; P6S_WG
• student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu podstawowych gatunków i form muzycznych, a także stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych/MEA_W12; P6S_WG
• student ma podstawową wiedzę o założeniach teoretycznych krytyki muzycznej i dziennikarstwa muzycznego/MEA_W20; P6S_WG
Umiejętności
• student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej/ MEA_U01; P6S_UW
• student potrafi rozpoznać, scharakteryzować oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację (w zakresie teoretycznym i praktycznym) utworów muzycznych różnych epok z zastosowaniem typowych metod i stylów wykonawczych, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym/MEA_U05; P6S_UW
• student potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie muzykologii, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, w języku polskim i obcym/MEA_U13; P6S_UK
• student posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i w wybranym języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu krytyki muzycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego dziedzictwa kulturowego/MEA_U14; P6S_UK
• student posiada umiejętność wygłoszenia prelekcji bądź komentarza w ramach koncertów i audycji muzycznych/MEA_U16; P6S_UK Kompetencje społeczne (postawy)
• student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności/MEA_K01; P6S_KK
• student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z własną i cudzą pracą, jest zdolny do konstruktywnej krytyki, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki/MEA_K04; P6S_KR
• student uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty, przedstawienia operowe, występy zespołów folklorystycznych,)/MEA_K06, P6S_KO
• student przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej/MEA_K08, P6S_KR
Kryteria oceniania
Ocenianie odbywa się w oparciu o Wewnątrzkatedralny System Oceniania.
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Forma zaliczenia: dokładne terminy oddania prac pisemnych ustalane są na początku semestru.
Podstawowe kryteria:
20% udział w zajęciach
20% zaliczenie lektury
60% zaliczenie prac pisemnych
Literatura
BRISTIGER M., CIESIELSKI R. (red.), Krytyka muzyczna : krytyka czy krytyki, Zielona Góra 2012
BRISTIGER M., CIESIELSKI R., LITERSKA B., GUZY-PASIAK J. (red.), Krytyka muzyczna: teoria, historia, współczesność, Zielona Góra 2009.
CHĘĆKA-GOTKOWICZ A., Dysonanse krytyki. O ocenie dzieła muzycznego, Gdańsk 2008
KOFIN E., Krytyka muzyczna. Skrypt dla studentów akademii muzycznych i uniwersytetów, Wrocław 2010.
Bieżąca lektura polskiej prasy muzycznej (m.in. „Ruch Muzyczny”)
BACULEWSKI K., Historia muzyki polskiej, t. VII, cz. 1: Współczesność 1939-1974, Warszawa 1996 [rozdział III. Upowszechnianie muzyki]
BULA K., Jak mówić o muzyce. Vademecum komentatora muzycznego, Warszawa 1991
CIESIELKSI R., Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2005
DZIADEK M., MOLL L., Odrodźmy się w muzyce! Muzyka na łamach polskich czasopism kobiecych i „kobieca” krytyka muzyczna 1818–1939, Katowice 2005.
DZIADEK M., Polska krytyka muzyczna w latach 1890–1914. Czasopisma i autorzy, Cieszyn 2002.
DZIADEK M., Polska krytyka muzyczna w latach 1890-1914. Koncepcja i zagadnienia, Katowice 2002
JAROCIŃSKI S. (opr.), Antologia polskiej krytyki muzycznej XIX i XX wieku (do roku 1939), Kraków 1955.
KOMOROWSKA M, Polska prasa muzyczna w okresie 1945-2000, Warszawa 2001.
MATRACKA-KOŚCIELNY A, WŁOSTOWSKA A (red.), Rola krytyki w dzisiejszym życiu artystycznym, Podkowa Leśna 2003
MICHAŁOWSKI K., Muzyka w czasopismach polskich: 1919–1939, Kraków 1979.
PONIATOWSKA I. (red.), Chopin w krytyce muzycznej do I wojny światowej. Antologia, Warszawa 2011 ‒ SZANTRUCZEK T., Krytyka muzyczna w międzywojennym Poznaniu, Poznań 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: