Muzyka a gatunki i formy we współczesnych mediach 2.2.5.M-01MGF
Student zapoznaje się z możliwościami wykorzystania muzyki w multimediach i w mediach. Student poznaje klasyfikację mediów i ich funkcje. Uczy się historii początków mediów i współczesnych mediów w Polsce. Poznaje kamienie milowe w rozwoju mediów i czynniki wpływające na współczesne media. Student dyskutuje na temat współczesnych mediów, co tydzień analizuje najważniejsze wydarzenia muzyczne. Uczestniczy w wydarzeniach muzycznych, relacjonuje je i recenzuje.
Treści programowe:
Podział mediów
Historia mediów
Współczesne media
Funkcje mediów
Media jako informator i nauczyciel
Media jako czwarta władza
Media jako biznes
Media w wytwarzanie czasowej solidarności
Historia mediów w Polsce
Nauka pisania relacji i recenzji
Format muzyczne w radiu
Programy muzyczne w mediach
Muzyka w mediach społecznościowych
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii i teorii muzyki różnych epok w kontekście ogólnych zjawisk kultury. / MEA_W05 - P6S_WG
Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dyscyplin właściwych dla muzykologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami nauk humanistycznych oraz nauk o sztuce. MEA_W06 - P6S_WG
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu zasad i teorii muzyki, podstawowych gatunków i form muzycznych. MEA_W12 - P6S_WG
Student zna podstawowe pojęcia i główne etapy rozwoju mediów masowych, ich klasyfikację oraz typologię; posiada uporządkowaną wiedzę na temat sposobów prezentacji tematyki muzycznej w różnorodnych przekazach medialnych. / MEA_W18 - P6S_WG
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. / MEA_W19 - P6S_WK
Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych (muzykalia dawne i współczesne, źródła fonograficzne, instrumenty) i literatury przedmiotowej (z wykorzystaniem internetowych baz danych) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej. / MEA_U01 - P6S_UW
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swój warsztat naukowy oraz własne koncepcje artystyczne, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego bądź artystycznego. / MEA_U03 - P6S_UU
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach zbiorowych (instytucje muzyczne i kulturalne, zespoły badawcze, zespoły muzyczne i inne grupy). / MEA_U09 - P6S_UO
Student posiada podstawową umiejętność korzystania z urządzeń służących rejestracji dźwięku; potrafi zmontować kompletny i poprawny pod względem technicznym materiał dźwiękowy. MEA_U20 - P6S_UW
Kompetencje społeczne (postawy)
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności. / MEA_K01 - P6S_KK
Student przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej. / MEA_K08 - P6S_KR
Kryteria oceniania
Prezentacje nagrań
Prezentacje multimedialne
Analiza i interpretacja materiałów prasowych, radiowych, telewizyjnych
Metoda projektów
Praca w grupach
Analiza przypadków
Metody problemowe
Dyskusja
Ćwiczenia praktyczne
Formy zaliczenia:
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną
1. Studenci przygotowują prezentację na zadany temat.
Podstawowe kryteria
Przy ustalaniu oceny bierze się pod uwagę następujące kryteria:
• obecność na ćwiczeniach – 50 %
• audycja 50 %
Literatura
1. Dziennikarstwo wobec nowych mediów, Zbigniew Bauer
2. Dziennikarstwo i media, pod red. Igora Borkowskiego i Kariny Stasiuk-Krajewskiej
3. Dziennikarstwo i świat mediów, Zbigniew Bauer
4. Mass Media. Kluczowe pojęcia, Pierre Sorlin
5. Media a wyzwania XXI wieku, pod red. Małgorzaty Bonikowskiej
6. Gatunki w mediach elektronicznych, Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura
Literatura uzupełniająca
E.Olszański Media i dziennikarstwo internetowe, 2012
W. Godzic, E-gatunki dziennikarskie, 2015
P. Drzyzga, Nowe media a tradycyjne środki przekazu, Tychy 2010
Książki autorstwa dziennikarzy muzycznych i środowiska związanego z muzyką rozrywkową: W. Manna, M. Niedźwieckiego, J. Weissa, F. Walickiego, M. Makowskiego ,etc.
W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Gatunki i formaty we współczesnych mediach, 2016
Prasa muzyczna, archiwalne i aktualne audycje muzyczne w radiu, telewizji i internecie. Artykuły prasowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: