Dziennikarstwo muzyczne 2.2.5.M-02DM
Gatunki muzyczne
Historia polskiej i światowej muzyki rozrywkowej w XX i XXI w.
Socjologia muzyki
Wyjaśnienie terminologii i typologii mediów
Specyfika pracy dziennikarza muzycznego
Rola dziennikarstwa muzycznego (krytyk czy kreator opinii)
Historia i ewolucja mediów
Analiza mediów muzycznych
Gatunki dziennikarstwa muzycznego: recenzja, relacja, wywiad, zapowiedź
Retoryka dziennikarska
Konteksty dziennikarstwa
Festiwale i wydarzenia muzyczne
Najważniejsze nagrody muzyczne
Media i dziennikarze wobec muzyki rozrywkowej w XX i XXI w.
Analiza zawartości prasy, radia, telewizji oraz internetu
Jak pisać i mówić o muzyce?
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę w zakresie orientacji teoretycznych i szkół badawczych w ramach socjologii kultury oraz dotyczącą procesów społecznych, w tym: uczestnictwa w kulturze, jej odtwarzania, zróżnicowania, integracji i dezintegracji; ma uporządkowaną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury (zwłaszcza kultury muzycznej) i orientację we współczesnym życiu kulturalnym. / MEA_W04 - P6S_WG/K
Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii i teorii muzyki różnych epok w kontekście ogólnych zjawisk kultury. / MEA_W05 - P6S_WG
Student zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok. / MEA_W08 - P6S_WG
Student zna podstawowe pojęcia i główne etapy rozwoju mediów masowych, ich klasyfikację oraz typologię; posiada uporządkowaną wiedzę na temat sposobów prezentacji tematyki muzycznej w różnorodnych przekazach medialnych. / MEA_W18 - P6S_WG
Student ma podstawową wiedzę o założeniach teoretycznych krytyki muzycznej i dziennikarstwa muzycznego; zna techniki rejestracji dźwięku i zasady montażu dźwięku. / MEA_W20 - P6S_WG
Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych (muzykalia dawne i współczesne, źródła fonograficzne, instrumenty) i literatury przedmiotowej (z wykorzystaniem internetowych baz danych) oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej. / MEA_U01 - P6S_UW
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swój warsztat naukowy oraz własne koncepcje artystyczne, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego bądź artystycznego. / MEA_U03 - P6S_UU
Student potrafi rozpoznać, scharakteryzować oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację (w zakresie teoretycznym i praktycznym) utworów muzycznych różnych epok z zastosowaniem typowych metod i stylów wykonawczych, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. / MEA_U05 - P6S_UW
Student posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu krytyki muzycznej. / MEA_U14 - P6S_UK
Student posiada podstawową umiejętność korzystania z urządzeń służących rejestracji dźwięku; potrafi zmontować kompletny i poprawny pod względem technicznym materiał dźwiękowy. MEA_U20 - P6S_UW
Kompetencje społeczne (postawy)
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności. / MEA_K01 - P6S_KK
Student uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty, przedstawienia operowe, występy zespołów folklorystycznych, spotkania z artystami, warsztaty muzyczne). / MEA_K06 - P6S_KO
Student przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej. / MEA_K08 - P6S_KR
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną
1. Student przygotowuje relację z wybranego wydarze-nia muzycznego (koncert, festiwal, premiera albumu, wręczenie nagród muzycznych itd.). Relacja może być w formie pisanej, audio lub video.
2. Student przygotowuje recenzję wybranego utworu lub albumu muzycznego (w formie pisanej, audio lub video)
3. Zaliczenie (test) ze znajomości gatunków dzienni-karskich, informacyjnych i publicystycznych, naj-ważniejszych nagród muzycznych, festiwali mu-zycznych, zjawisk muzycznych, wydarzeń muzycz-nych z XX i XXI w.
Przy ustalaniu oceny bierze się pod uwagę następujące kryteria:
• obecność na ćwiczeniach – 20 %
• relacja – 30 %
• recenzja – 30 %
• test – 20 %
Literatura
E. Chudziński, Z. Bauer Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2012
Oprac. zbiorowe, Z historii mediów i dziennikarstwa. Studium selektywne, 2015
M. Sierocki, W. Górka, Alfabet muzyczny. Od Abby do Zucchero. Spotkania z idolami popkultury
J. Rogala, Muzyka polska XX w., 2000
Z. kowalczyk, Kronika muzyki popularnej XX w., 1995
Jadwiga Paja-Stach, Muzyka polska od Paderewskiego do Pendereckiego, 2009
J. Kasperski, Historia muzyki popularnej, 2019
J. Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, 2010
B. Brodzińska, M. Jeziński, M. Mateja, Zawód dziennikarz. Między misją a profesją, 2015
T. Kononiuk, Etyczne dziennikarstwo, Warszawa 2015
Z. Bauer, Dziennikarstwo wobec nowych mediów, 2009
D. Grzelewska, R. Habielski, A. Kozieł, Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001
K. Zmorzyński, „Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język”, Kraków 2007
M. Parus, A. Trudzik, Media jako przestrzenie muzyki, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: