Etnomuzykologia (Pieśń religijna – tradycja i obrzędowość) 2.2.5.M-02E
Zakres tematów, wykład:
1. Z historii etnomuzykologii – tradycyjna kultura muzyczna jako przedmiot badań
2. Ogólne właściwości funkcjonowania folkloru. Cykl obrzędowy doroczny i rodzinny
3. Najstarsze źródła do badań nad historią muzyki tradycyjnej na ziemiach polskich. Współczesne rekonstrukcje staropolskich instrumentów muzycznych
4. Okres prekolbergowski w polskiej folklorystyce muzycznej a Oskar Kolberg i jego dzieło
5. Rozwój folklorystyki po Kolbergu. Znaczenie pierwszych rejestracji fonograficznych dla badań nad folklorem muzycznym w Europie, USA i na ziemiach polskich
6. Nauczyciele, księża, naukowcy i polityka: badania etnomuzykologiczne okresu międzywojennego na terenie II RP
7. Okres po 1945: państwowe zespoły pieśni i tańca, rozwój folkloryzmu. Ogólnopolska Akcja Zbierania Folkloru Muzycznego – cele, założenia, metodyka badań oraz ich efekty
8. Muzyczna regionalizacja Polski. Tradycje muzyczne mniejszości narodowych w Polsce i pograniczy etnicznych. Muzyka Polonii w Brazylii, Kanadzie i Australii
9. Właściwości strukturalne polskiego folkloru muzycznego
10. Tradycyjne instrumenty muzyczne. Folklor taneczny
11. Folklor sceniczny. Wpływ festiwali i konkursów folklorystycznych na przemiany w muzyce tradycyjnej
12. Górny i Dolny Śląsk w badaniach tradycji muzycznych – historia i współczesność
13. Folklor muzyczny w epoce społeczeństwa informacyjnego: folk, globalizacja, glokalizacja
Ćwiczenia:
1. Rys historyczny. Teorie, tendencje i metody badawcze
2. Kultura tradycyjna i jej obrzędowość
3. Przełom fonograficzny i jego reperkusje dla ewolucji i rozwoju dziedziny
4. Technologia nagrań audio i video
5. Powstanie i rozwój archiwów fonograficznych w Europie i świecie
6. Badania muzyki tradycyjnej w Polsce
7. Badania ludowej twórczości religijnej w Polsce. Kontekst historyczny i rzeczowy
8. Elementy składowe badań terenowych
9. Ankieta, protokół
10. Style i formy polskich śpiewów religijnych
11. Śląsk w badaniach tradycji muzycznych – Ślązacy w Ameryce
12. Transkrypcja i interpretacja muzyczna
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student
1. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu europejskiej i polskiej tradycyjnej kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu regionalnego (Śląsk) oraz muzyki religijnej / MEA_W11; P6S_WG
2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu obrzędowości i pobożności ludowej oraz folkloru religijnego / MEA_W13; P6S_WG
Umiejętności: student
3. posiada umiejętność charakteryzowania muzyki tradycyjnej (szczególnie regionalnej kultury ludowej), potrafi stosować zasady poprawnej dokumentacji muzycznej i opisu etnograficznego w teorii i praktyce / MEA_U06; P6S_UW
Kompetencje społeczne: student
4. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultu-ry muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju życia muzycznego na Śląsku / MEA_K05; P6S_KR
5. uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (występy zespołów folklorystycznych, spotkania z artystami, warsztaty muzyczne) / MEA_K06; P6S_KO
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
egzamin ustny (efekty 1,2,4)
praca zaliczeniowa (efekty 2,3,5)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Wykład:
egzamin ustny na podstawie treści wykładu i znajomości wskazanych lektur (100%)
ćwiczenia:
praca zaliczeniowa (50%)
obecność na zajęciach (50%)
Literatura
Literatura:
Wykorzystywana podczas zajęć:
- D. Simonides, Mądrość ludowa. Dziedzictwo kulturowe Śląska Opolskiego, Wrocław 2007
- S. Żerańska-Kominek, Muzyka w kulturze Wprowadzenie do Etnomuzykologii, Warszawa 1995
- B. Bartkowski, Polskie śpiewy religijne w żywej tradycji Style i formy, Kraków 1987
- J. Sobieska, M. Sobieski, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Kraków 1973
- B. Bartkowski, Polskie śpiewy religijne społeczności katolickich Studia i materiały, Lublin 1990, T. 1
Do samodzielnego studiowania przez studenta:
- K. Turek, Sylwetki zbieraczy i badaczy muzycznego folkloru Śląska, Katowice 2001
- A. Czekanowska, Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec, Warszawa 2008
- A. Zoła, Melodyka ludowych śpiewów religijnych w Polsce, Lublin 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: