Instrumentoznawstwo 2.2.5.M-02I
1. Klasyfikacja instrumentów muzycznych według Hornbostela-Sachsa
2. Typy zespołów i orkiestr muzycznych. Rozmieszczenie zespołu i orkiestry na estradzie. Partytura orkiestrowa
3. Chordofony – charakterystyka budowy, brzmienia i techniki gry
4. Instrumenty dęte – charakterystyka budowy, brzmienia i techniki gry. Zagadnienie transpozycji
5. Idiofony – charakterystyka budowy, brzmienia i techniki gry
6. Od wirginału do fortepianu. Historia chordofonów klawiszowych
7. Elektrofony i instrumenty elektroniczne
8. Instrumenty etniczne Europy i świata
9. Instrumenty muzyczne w przestrzeni publicznej. Rzeźby dźwiękowe
10. Wybrane muzea instrumentów muzycznych w Polsce i Europie
11. Współczesne budownictwo instrumentów muzycznych na przykładzie działalności Pawła Romańczuka i grupy "Małe Instrumenty"
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w terenie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. student zna podstawową terminologię muzykologiczną i posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk humanistycznych/MEA_W02; P6S_WG
2. zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok/ MEA_W08; P6S_WG
3. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu akustyki muzycznej oraz instrumentologii, ze szczególnym uwzględnieniem organoznawstwa/ MEA_W15; P6S_WG
Umiejętności: student potrafi
1. student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł muzycznych oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy muzykologicznej/ MEA_U01; P6S_UW
2. posiada umiejętność rozpoznawania, rozróżniania i analizowania podstawowych zjawisk dźwiękowych; potrafi zastosować elementy wiedzy z zakresu akustyki muzycznej oraz instrumentologii (ze szczególnym uwzględnieniem organoznawstwa) w podejmowanych pracach badawczych/ MEA_U08; P6S_UW
3. student potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie muzykologii, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, w języku polskim i obcym/MEA_U13; P6S_UK
4. posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i w wybranym języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu muzykologii historycznej i systematycznej, instrumentologii oraz krytyki muzycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego dziedzictwa kulturowego/MEA_U14; P6S_UK
5. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i w wybranym języku obcym, dotyczących prezentacji wyników badań z zakresu muzykologii historycznej i systematycznej oraz instrumentologii, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego dziedzictwa kulturowego, jak również umiejętność wygłoszenia prelekcji bądź komentarza w ramach koncertów i audycji muzycznych/MEA_U15; P6S_UK
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
1. student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności/MEA_K01; P6S_KK
2. ma świadomość tradycji i dziedzictwa kultury oraz świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju życia muzycznego na Śląsku/MEA_K05; P6S_KR
3. student przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej/MEA_K08, P6S_KR
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (MEA_W15; MEA_U08);
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
przygotowanie referatu 40%
aktywny udział w zajęciach 20%
kolokwium zaliczeniowe 40%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
K. Sikorski, Instrumentoznawstwo, Kraków 1975.
M. Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 1975.
A. Czech, Ordynaci i trędowaci. Społeczne role instrumentów muzycznych, Gdańsk 2013.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989.
B. Vogel, Z dziejów kaliskiego przemysłu fortepianowego - nie tylko Fibigerowie w: Dziedzictwo przemysłowe Kalisza i regionu, Polskie Towarzystwo Historyczne, Oddział w Kaliszu, Kalisz 2003.
B. Literatura uzupełniająca
W. Kotoński, Leksykon współczesnej perkusji, Kraków 1999.
W. Kotoński, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, Kraków 1981.
S. Śledziński, Orkiestra dęta, Kraków 1975.
B. Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980.
K. Rottermund, Budownictwo fortepianów na Śląsku do 1945 roku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: