Wprowadzenie do badań muzykologicznych 2.2.5.M-03FBDM
Treści programowe
1. Wprowadzenie do metodologii badań naukowych:
- nauka, metoda naukowa, język nauki – definicje;
- hipotezy badawcze;
- etapy procesu badawczego;
- klasyfikacja metod badawczych;
2. Wiadomości o źródłach i opracowaniach
3. Metody zbierania danych – gdzie znaleźć informacje potrzebne do napisania artykułu naukowego i pracy dyplomowej
- wyszukiwanie potrzebnych źródeł i opracowań
- sporządzanie wypisów
4. Opracowanie i analiza danych:
- weryfikacja materiału surowego;
- opracowanie wyników badań własnych;
- formy prezentacji wyników badań własnych;
5. Raport z badań i przedstawianie wyników badań
6. Źródła informacji naukowej i ich rola w tworzeniu opracowań naukowych
7. Aspekty etyczne w badaniach naukowych – prawo autorskie
8. Opracowywanie planu badania (określenie tematu, problemu badawczego, celów, hipotez, metod)
9. Zasady pisania pracy licencjackiej:
- struktura pracy
- opracowanie techniczne
- redagowanie pracy
- technologie IT jako narzędzie stosowane w procesie tworzenia prac dyplomowych
10. Konstrukcja pracy dyplomowej:
- karta tytułowa
- wstęp
- wykaz źródeł i opracowań
- rozdziały
- zakończenie
- aneksy
11. Przypisy:
- ogólne zasady cytowania w tekście (pierwsze, powtórne, skróty)
- cytowanie wydawnictw zwartych
- cytowanie wydawnictw ciągłych
- cytowanie wydawnictw seryjnych i ksiąg pamiątkowych
- cytowanie wydawnictw zbiorowych
- cytowanie czasopism
- cytowanie prasy
- cytowanie nekrologów
- cytowanie źródeł rękopiśmiennych i drukowanych
12. Streszczenie, abstrakt
13. Ewentualny druk pracy naukowej
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej muzykologii/MEA_W01; P6S_WG
- student zna podstawową terminologię z zakresu metodologii nauk humanistycznych (w tym muzykologii)/MEA_W02; P6S_WG
- student zna kierunki i cele badań muzykologicznych/MEA_W03/P6S_WG
- student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego/MEA_W19; P6S_WK
Umiejętności
- student potrafi wykorzystać umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie nauk muzykologicznych/MEA_U02; P6S_UW
- student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swój warsztat naukowy, kierując się wskazaniami opiekuna naukowego/MEA_U03; P6S_UU
- student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków, głównie w zakresie różnych dyscyplin muzykologii/MEA_U12/P6S_UK
- student potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie muzykologii, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów/MEA_U13/P6S_UK
- student posiada umiejętność wykorzystania elementarnej wiedzy z zakresu metodologii badań w pracach pisemnych i ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu muzykologii z wykorzystaniem różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego dziedzictwa kulturowego/MEA_U14; P6S_UK
Kompetencje społeczne (postawy)
- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wiedzy o mediach, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności/MEA_K01, P6S_KK
- student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z badaniami muzykologicznymi/MEA_K03; P6S_KK
- student przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej/MEA_K08/P6S_KR
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia:
- obecność i aktywność na zajęciach
- przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej będącej samodzielnym opracowaniem wybranego problemu z dziedziny muzykologii (w formie krótkiego artykułu naukowego)
C. Podstawowe kryteria
- udział i aktywność na zajęciach: 50%
- przygotowanie pracy pisemnej: 50%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
‒ ECO U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2018
‒ ZENDEROWSKI R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich, Warszawa 2018
B. Literatura zalecana
‒ CIEŚLARCZYK M. (red.), Poradnik metodyczny autorów prac magisterskich dyplomowych i podyplomowych, Warszawa 2002
‒ MAĆKIEWICZ J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996
‒ SEWERYNIAK H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000
‒ STĘPIEŃ B., Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: